Ymmärrä itseäsi: Mielen ja kehon toiminta kriisi- ja stressitilanteessa
Tämä historian kirjoihin piirtyvä aikakausi,
kun maailman kirjat ovat menneet sekaisin, on psykofyysinen kriisitilanne ja
siten tavanomaista suuremman stressin aihe. Kriisitilanteessa, jossa tulevaa ei
tiedä kukaan, tulkinnat ottavat vallan ja mieli joutuu puolustautumaan
säilyttääkseen toimintakykynsä; normaalit selviytymiskeinot eivät riitä tai
sellaisinaan toimi. Tämän pyytämättä eteemme tulleen ihmiskokeen edessä
jokainen joutuu rakentamaan itselleen uudenlaisen elämisen tavan, jossa eristys
on totaalista ja kodista tulee työpaikka ja koulu. On selviydyttävä riippumatta
siitä, miten automaattisesti hätätilassa käynnistyvä keho-mielijärjestelmä uhkaa
sotkea pasmat. Hetkelliseksi ajatellusta tilanteesta tuli kertaheitolla
maraton, tuo kuninkaallinen kestävyyslaji, josta suoriutumiseen tarvitaan
itsetuntemuksen lisäksi mielen ohjaamisen taitoja ja vahva ajatus siitä, että
omat elämän pitkän tähtäimen tavoitteet ovat sinnikkyyden arvoisia. Tämä hetki
ei ole poikkeustila, vaan alkuvaihe uudeksi normaaliksi muodostuvassa elämässä.
Paluuta entiseen ei ole.
Reaktiovaiheessa koronaan liittyvät
faktat ovat saavuttaneet tietoisuuden ja ihminen alkaa muodostaa käsitystä
tapahtumasta ja sen konkreettisesta merkityksestä, jolloin hän tasapainoilee sietämättömältä kokemukselta
suojautumisen ja sen käsittelemisen aloittamisen välillä. Ilmassa on
suuri tuntematon, johon liittyvä epävarmuus aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Pelko
on saanut ihmiskunnan selviytymään vuosisatojen saatossa, joten se on tärkeä ja
normaali tunne, joka saa meidät ryhtymään toimeen. Ihmiset reagoivat kuitenkin kriisiin
aiheuttamaan stressiin ja pelkoon kahtalaisesti; toiset ottavat nopeasti ohjat
käsiinsä ja sopeutuvat tilanteeseen, kun toiset lamaantuvat pelon ja paniikin
alle. Seuraavat viikot tulevat näyttämään kullekin meistä selviytymisen suunnan
tai suunnattomuuden. Miksi?
Ihminen toimii aina sillä
sisäisellä keho-mieli ”käyttöjärjestelmällä”, joka hänelle on elämän myötä
rakentunut. Sisäisiä voimavaroja ja siten toimintakykyä säätelee aivojen toiminnanohjauksesta huolehtiva verkosto,
joka ohjaa jatkuvasti sitä, miten näemme maailman, miten ajattelemme, tunnemme
ja miten teemme päätöksiä toimintamme pohjaksi. Näin oma elämänhistoriamme
kytkeytyy nykyhetkeen ja alkaa värittää sitä.
”Jokaisella ajatuksella
ja tunteella on kehossa vaste.”
Ajatukset vaikuttavat tunteisiin
ja tunteet ovat toiminnan alkuun paneva voima. Tunteet puolestaan syntyvät ajatusten lisäksi aistiemme
tekemistä havainnoista. Kun kuulemme, näemme, haistamme, maistamme,
koskemme, tunnemme tai muistamme jotain, syntyy tunteita – ja kehon reaktioita.
Tunteet ilmenevät kehossa ja vaikuttavat kehon tilaan ja jännitystasoon, mikä
puolestaan vaikuttaa toimimiseen ja suoriutumiseen. Taustalla vaikuttavat sympaattinen- ja parasympaattinen hermosto,
jotka ovat osa autonomista hermostoa – elimistön kaasu ja jarru. Sympaattinen
hermosto aktivoituu mieleen ja kehoon liittyvästä stressin kokemuksesta ja on
kaiken toiminnan perusta niin hyvässä kuin pahassa. Sympaattisen hermoston toiminta
kuluttaa paljon energiaa, joten palautumista varten parasympaattinen hermosto
pitää houkutella toimintaan – etenkin kriisitilanteessa, jossa sympaattinen
hermosto saa helposti ylivallan.
Kun ihminen havaitsee
henkilökohtaisella käyttöjärjestelmällään uhkaa, hän alkaa toimia pelosta
käsin. Silloin toiminnanohjauksesta huolehtiva verkosto häiriintyy ja stressi
valtaa mielen ja kehon - ja muuttuu pitkittyessään ahdistukseksi. Stressin
aiheuttaja on aivojen oletusverkosto eli identiteettijärjestelmä, joka reagoi hyvin moninaisesti sisäisyyteemme:
tunteisiin, tarpeisiin, toiveisiin ja odotuksiin. Lähtökohtaisesti
ihminen haluaa, että asiat menisivät kuten hän on suunnitellut ja mitä hän odottaa
ja toivoo. Kun näin ei tapahdu, ihminen pettyy odotuksiinsa ja
identiteettijärjestelmä kaappaa vallan ja saa yliotteen ajatteluprosesseistamme,
joka puolestaan johtaa helposti tunteiden vallankaappaukseen. Kun identiteettijärjestelmä on yliaktiivinen,
toiminnanohjauksesta huolehtiva verkosto hiljenee, tietoisuus kapenee ja
tilanteisiin reagoiminen vaikeutuu. Hyvinvoinnin kannalta
identiteettijärjestelmä olisi siis saatava hiljenemään.
Taistele-pakene-jähmety – reaktio ja ylireagoitiin liittyvä
puolustautuminen
Kuten sanottu, kriisi- ja
stressitilanteet puhuttelevat aivojemme pelkokeskusta. Kun olen seurannut koronavirukseen
liittyvää reagointia sekä mediassa että kanssaihmisissä, ihmismielen reagointi-
ja puolustautumiskirjo on näkyvillä koko isossa mittakaavassaan. Kun ihminen
kohtaa kriisin, jossa jokin asia tai tunne uhkaa aiheuttaa tuskaa tai
ahdistusta, mieli puolustautuu. Puolustautuminen on usein niin
automaattista ja tiedostamatonta, että ihminen ei huomaa omaan
mielenmaisemaansa kytkeytyvää tapahtumasarjaa ja saattaa toistaa tiettyä
käytösmallia tai reagointitapaa jäykästi pääsemättä vuoropuheluun itsensä tai
toisten kanssa.
Mielen puolustus ei päästä ikävää totuutta
tietoisuuteen sellaisenaan vaan siivilöi tai muuntaa sitä tavalla tai toisella
säilyttääkseen tasapainonsa. Defenssin eli mielen
puolustusmekanismin taustalla on ihmisen luontainen taipumus välttää
negatiivisia epämiellyttäviä tunteita, pelkoa, ahdistusta, hallitsemattoman
voimakkailta tuntuvia tunnekokemuksia tai itsetunnon alentumista, jotta hän
voisi toimia, kokea elämänhallintaa, säilyttää toivon ja myönteisen kokemuksen
itsestään. Defenssien olemassaolo on terveen psyyken kannalta olennaista, mutta
ne voivat
myös kahlita sitä, mikäli omia mielenmalleja ei pysähdy tarkastelemaan tai
niitä käyttää joustamattomasti liian pitkään.
”Koronatilanteessa on tärkeää olla turvautumatta
puolustusmekanismeihin, joilla vähättelee riskiä – ja yhtälailla tärkeää pitää
mieli realistisena, jotta korona ei valtaa koko ajatuskapasiteettia, vie yöunia
ja toimintakykyä. Vallitsevaan todellisuuteen on vain pyrittävä sopeutumaan
olemalla vastuullinen itseä ja toisia kohtaan.”
Mieli ja keho eivät toimi
toisistaan riippumatta. Kriisitilanteen alkuvaiheessa (shokkivaihe /
reagointivaihe), on tyypillistä asioiden kieltäminen.
Kieltäminen on varhainen defenssi, jota käyttämällä ihminen suojautuu tunnemyrskyiltä maagisen
ajattelun avulla kuvittelemalla ja toivomalla vaikeita asioita epätosiksi.
Mieli pyrkii ottamaan aikalisän kieltämällä faktat: ”Tämä ei voi olla totta” –
ja ihminen jatkaa toimintaansa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ihmisen on
joskus helpompi kieltää tapahtunut, kuin ottaa vastaan tieto, että ei ole
turvassa. Silloin hän ei ehkä usko tilanteen vakavuutta ja uhmaa kieltoja, mitä
olemme varsin suuressa määrin todentaneet – ja saattaa kieltäytyä puhumasta
koko asiasta. Kieltämiseen saattaa liittyä myös epätodellisuuden tunne,
sekava olo ja kehon ylivireystila, joka aiheuttaa mm. jännittyneisyyttä ja
univaikeuksia.
Keho on mielen näyttämö – se ei
valehtele. Stressi tuntuu kehossa, sitä ei tarvitse houkutella esiin. Tämän
kaltaisessa stressaavassa tunnekuohun tilassa sympaattinen hermojärjestelmä aktivoituu,
jolloin keho-mielijärjestelmä menee pahimmillaan hengissä selviytymisen
hälytystilaan (taistele-pakene-jähmety) ja toimii vaistoista käsin: syke
nousee, adrenaliinia erittyy liikaa, insuliinitaso nousee, ruuansulatusjärjestelmä
vaimenee ja veri virtaa lihaksiin. Keho kiristää sisäsyntyisesti lihaksia ja
lihaskalvoja eli faskiaketjuja; lonkankoukistajat ja pallea kiristyvät,
hengitys muuttuu nopeaksi ja pinnalliseksi ja keho pyrkii gorillamaiseen suoja-asentoon.
Kun keho on suojautumisesta kireä, se kiristää samalla myös mielen joustavuutta;
havaintokenttä kapenee ja ihminen havainnoinnin sijaan alkaa tulkita tilannetta
paljon uhkaavammaksi, kuin se ehkä todellisuudessa on.
Tunteet ovat yhteydessä
ehdolliseen käyttäytymiseen eli aiempiin kokemuksiin. Ajattelumme taltioi tunnemuistoja ja tunnemuistot
vaikuttavat ajatteluun tässä ja nyt. Siksi tunteet voivat joskus saada
yliotteen ajatteluprosesseistamme ja alkavat hallita mieltä. Stressaavassa
tunnekuohun tilassa Ihmisen vireystila eli energian käyttöönoton ja säilömisen
säätely käy vuorotellen yli- tai alikierroksilla. Se, kumpaan hän äärioloissa ajautuu
helpoiten, on yksilöllistä ja biologiaan sidonnaista siten, että pohjana
toimivat synnynnäisen temperamentin lisäksi omat lapsuuden ja aikuisuuden
kasvukokemukset. Tässä kohtaa on hyvä tiedostaa, että kehosi tuntee historiasi:
kasvu- ja kiintymyssuhteet, (trauma)tapahtumat, tunteet, ajatukset, uskomukset,
sisäisen puheen ja jopa ylisukupovisen historian. Kriisitilanteessa ihminen
reagoi sisäisistä haavoista käsin ja tämän vuoksi saatat hämmästellä sitä, mitä
kaikkea tässä korona-tilanteessa pintaan nouseekaan sekä mielen, että kehon
tasolla. Tässä hetkessä aktivoituvat helposti kaikki lapsuuden aikana koettu
turvattomuus, pelot ja vaille jääminen, kuten myös myöhemmissä elämänvaiheissa
koettu turvan ja tuen puute, jossa voivat heijastua esim. vakavan sairastumisen,
avioeron, läheisen menettämisen tai työpaikan menettämisestä seuranneen
olotilan kaiut. Keho reagoi, tunteet ailahtelevat ja mieli ihmettelee mitä
tapahtuu.
Ihmisen optimaalista vireystilaa kuvataan
toleranssi-ikkunan käsitteellä. Sen sisällä toimiessaan ihmisellä on
mahdollisuus vaikuttaa ajatus-, tunne- ja toimintakykyyn eli tuntea
psykologista elämänhallintaa. Toleranssi-ikkunan ulkopuoliset yli- ja alivireystilat
syntyvät turvattomuuden kokemuksesta; on vaikeaa tuntea turvaa suhteessa
ulkomaailmaan tai toisiin ihmisiin, jos turvaa ei tunne omassa kehossaan ja
mielessään. Ylivireystilassa
ihminen ei välttämättä tunnista kehon- ja mielen tilaansa, vaan toimii
harhaisesti voimiensa tunnossa – kaikki tuntuu sujuvan ja virtaa riittää vaikka
muille jakaa. Ylivireystila ei kuitenkaan paranna suorituskykyä – päinvastoin. Hän
yrittää tiedostamattaan kaikin voimin poistaa pelon tunteen herättämän energian
toimimalla levottomasti ja impulsiivisesti. Hän saattaa jatkuvasti pyrkiä kontaktiin
toisten kanssa, kun ei kestä olla yksin. Keho on kiihtyneessä tilassa, keskittymiskyky
on kuin gerbiilillä, ärtymiskynnys matala, sydän tykyttää ja ihminen puolustautuu
voimaa puskemalla tuntematta väsymystä.
Keho
ja mieli pyrkivät sopeutumaan hetkellisesti ylivireystilaan. Ylireagointiin
liittyvällä selittelyllä ihminen auttaa
kääntämään tilanteen itselle ja sietokyvylleen suotuisaksi.
Välttääkseen uhrin osaa, johon moni ihminen koronatilanteessa ehkä tahtomattaan
joutuu, hän saattaa vähätellen uskotella itselleen, että mitä tahansa
tapahtuukin, se ei ole kovin pahaa. Hän esittää lehmänhermoista ja julistaa, ettei
tilanne kosketa millään tavalla. Hän kertoo tottuneensa selviytymään vaikka mistä
ja jatkaa hillitöntä suorittamista tai tekee hätiköityjä siirtoja. Ihmisillä on
luontaisesti resilienssiä, joka on lopputulos aiemmista selviytymisistä ja joustavasta
mielestä, jonka vuoksi tietää selviytyvänsä eikä tilanne saa pois tolaltaan. Selittelyä
puolestaan defenssinä käyttävä jää ennen pitkää kiinni, jos hän tunteensa vähättelyn
tuskasta selviytyäkseen tarvitsee alkoholia tai ylensyömistä.
Ylireagointia on myös yliampuva tunteellisuus
tai dramatiikka ja ihminen voi purkaa itseään syyttämisen ja hyökkäämisen kautta. Vikojen etsiminen toisista ja toisten
syyttäminen vapauttaa hetkellisesti arvottomuuden tai toivottomuuden taakasta.
Räjähtäessä ei tarvitse ajatella mitään muuta, ja aggressio jopa antaa hetkeksi
energiaa, ja samalla saattaa purkautua muutama muukin hautautunut harmin aihe –
mutta pidemmän päälle räjähtämiset tapahtuvat itsen kustannuksella. Koronatilanteessa näyttää siltä, että osalle
ihmisistä hallitus, THL, poliisi tai mikä tahansa virallinen rajoittava taho on
iso paha susi, jota syyttämällä ja koston ajatuksia hautomalla helpottaa oloa.
Hyökkäyksen kohteeksi saattavat joutua myös työnantaja tai perhe; toisen
tahallinen loukkaaminen oman olon kustannuksella johtaa kuitenkin
itsesyytöksiin, mikä lisää psyykkisen suojautumisen tarvetta ja kierre jatkuu.
Toleranssi-ikkunan sisällä aggression kääntäminen itselle ja toisille
hyödylliseksi toiminnaksi taas on varsin relevantti selviytymiskeino, josta
hyötyvät kaikki.
Oletko huomannut saavasi toimintakykyä vihaisuudesta?
Tamppaa matot, tee syväkyykkyjä tai pikkuspurtti lähimetsään. Voimakas,
lyhytkestoinen fyysinen rasitus edistää stressihormoni kortisolin poistumista
elimistöstä.
Ahdistus on normaali tunne
epänormaalissa tilanteessa. Ihminen kestää stressi- ja kriisitilanteeseen liittyvää ahdistunutta olotilaa
jonkin aikaa – ja joskus se on todella tarpeellista, jotta suoriutuu tilanteesta,
josta on selviydyttävä. Tunteena ahdistus on vaikea, sillä sille ei
helposti löydy selitystä tai vastausta ja sen vuoksi se voidaan määritellä
olevan epämääräistä tai kohteetonta, kokonaisvaltaista sielullista ja
kehollista pahaa oloa. Usein arkikielessä ahdistus sanana korvautuu
jännittämisellä tai jännittyneisyydellä, mikä on luontevaa, sillä ahdistus on
pitää sisällään paljon energiaa, joka näyttäytyy ylivireystilaan liittyvän jännittämisen
valepuvussa. Tunteet ovat energiaa ja niillä on tietty palamisaika; kerran
syttynyt tunne palaa aikansa ja sammuu, mikäli uskallamme ottaa tunteen vastaan
ja tuntea sen läpi sekä mielessä, että kehossa. Jos tunteen saan purettua
oikea-aikaisesti, se pääsee tuomaan viestinsä ja menee ohi.
Jos taistele-pakene-jähmety
–tilaan liittyvän jännitteisen ylivireystilan purkaminen
jää toistuvasti kesken siksi, ettei ihminen uskalla, halua tai voi pysähtyä,
aivot tulkitsevat vaaran jatkuvan, jolloin myös adrenaliinin ja kortisolin
tuotanto jatkuu. Stressi varastoituu kehoon ja voi pysyä siellä pitkään ja ruokkia
voimistuvan stressitilan syntymistä. Ennen varsinaista voimien hiipumista keho
sopeuttaa itsensä tilanteeseen. Elämästä tulee kuitenkin raskasta kehon ollessa
jatkuvassa valmiustilassa. Torjutut, tunnistamattomat ja käsittelemättömät
tunteet löytävät kuitenkin aina reittinsä ulos – jos ei sanoin, niin kehon
kautta. Keho ryhtyy kantamaan sitä, mitä mieli ei jaksa kantaa ja alkaa
oireilla isommin. Tilannetta voisi verrata vesipatoon; jos pato on tukittu ja
vettä virtaa tarpeeksi voimakkaasti, pato rikkoutuu jossain kohtaa. Jos ihminen pystyy
mitoittamaan voimavaransa eli tietää, milloin stressitilanne loppuu, hän
selviytyy paremmin kuin tilanteessa, jossa loppua ei näy.
Alireagointiin liittyvä
puolustautuminen
Joskus ahdistus häivähtää lievästi mielessä epäilyksenä, pelkona tai
huolena, mutta erityisesti herkän ja eristäytymään taipuvaisen ihmisen ahdistus
on usein kuin usvapilvi, joka peittää alleen kaiken ja tekee pakenemisesta
mahdotonta. Siinä missä pelkoon liittyvän jännityksen voi tuntea kehollisena
tuntemuksena lihaksissa ja sisäelimissä, kohteettomaan uhkaan liittyvä ahdistus
ei kytkeydy mihinkään ulkonaiseen ja on siten sielullinen kokemus, joka
näyttäytyy fyysisesti – eli tuntemattomaan uhkaan liittyvän varautumisen psykologisena
ilmentymänä. Jos
”pakoon” ei pääse tai ei pysty puolustautumaan, ihminen lamaantuu säästääkseen
voimat hengissä selviämiseen ja syntyy tilanteeseen nähden liian laimeaa
reagointia eli alivireystila - lamaantuminen. Matala
vireystaso, suoranainen apaattisuus, vetämättömyys tai väsymys ei ole aina innon
tai elämänilon puutetta, vaan ahdistusta paetakseen ihminen vetäytyy kontaktista, passivoituu,
alistuu, luovuttaa; tyypillistä tässä väsyneen välinpitämättömässä olotilassa
on pyrkiä sikiöasentoon – tai paeta uneen - mikä rauhoittaa ja vie lapsuudenaikaisiin
asemiin suojaamaan herkkää sisintä. Kun esittää itselleen ja muille
välinpitämätöntä, maailmantilanne ei tunnu enää niin kauhistuttavalta.
Joskus
välinpitämättömyys jää päälle; kun lakkaa yrittämästä tai pelaa varman päälle,
suojaa itseään takuuvarmasti uudelta pettymykseltä. Kun ei päästä ketään lähelle, estää samalla
itseään ilmaisemasta sisäisiin voimavaroihin kuuluvaa luovuutta, toiveita ja tarpeita
– ja varmistaa, ettei tule hylätyksi. Äärimmillään välinpitämättömyys uhkaa
johtaa ulkopuolisuuden tunteisiin ja kontaktittomuuteen ja pitkään jatkuessaan ihminen menettää
vähitellen elämän energiansa, jolloin uhkana on masennus.
”Välinpitämättömyys on suoja itsen ja maailman välissä.”
Syvälle juurtunutta puolustautumista on myös
murehtiminen ja asioiden vatvominen,
loputon itsetutkiskelu. Murehtiminen on maagista ajattelua eli lapsuudenaikaista
yritystä vaikuttaa silkan ajatuksen voimalla: kun murehtii tarpeeksi pontevasti
ja pysyy ongelmassa kiinni, mitään pahaa ei tapahdu. Tiedät varmaan kuvitelman
siitä, että kun suojatietä ylittäessä astuu vain valkoisille viivoille, mitään
pahaa ei tapahdu. Ihminen tarvitsee tietyn määrän murehtimista jäsentääkseen
tapahtumia, mutta pidemmän päälle se vie kohtuuttomasti energiaa ja lukittaa
mielen ongelmakeskeisyyteen.
Murehtiminen ja vatvominen lisäävät myös itsekeskeisyyttä ja itsetarkkailua,
mikä puolestaan lisää ahdistusta, vaikka tarkoitus onkin toinen. Se myös
loitontaa realiteeteista ja asettaa itsen tilanteeseen, jossa kuviteltu uhka
saa niin suuren painoarvon, että maailma on uhkaa romahtaa.
Yltiöoptimismi puolestaan
voi kieliä myös tosiasioiden kieltämisestä ja piilevästä masennuksesta. Se voi
olla ”harhainen” keino paeta todellisuutta ja suojata mieltä ottamasta pelon,
vihan ja pettymyksen tunnetta vastaan. Vihan tunnetta ei voi kuorruttaa
sokerilla, vaan se on tunnettava ja koettava läpi, jotta pääsee terveesti
eteenpäin. Myönteisen mielialan vaalimisella ja oman mielen tietoisella
ohjaamisella ei ole mitään tekemistä tämän defenssin kanssa, sillä
yltiöoptimismi on usein yhtä tiedostamaton, kuten on myös huumorin käyttö. Pakonomainen huumorin käyttö ja vitsailu
piilottaa tehokkaasti häpeää ja matalaa mielialaa. Huumoria pystyy
käyttämään alivireystilassakin ainakin hetkelliseksi ja rehvakkaan naurahtelun
taakse on näennäisen helppo peittää syvin sisimpänsä. Huumori on tärkeä selviytymiskeino,
mutta sen käyttöä puolustautumismielessä tunteiden vastaanottamisen ja
käsittelyn sijaan on hyvä tarkkailla.
Järkeily,
poppakonsteihin turvautuminen ja kahtia jakaminen
Ylenmääräinen järkeily, yksinkertaistus,
teoretisointi tai poppakonstin hakeminen voivat myös olla mielen
puolustautumista. Taustalla piilevä ahdistus yritetään poistaa katkaisemalla
yhteys sitä aiheuttavaan tunteeseen ja käsittelemään asiaa järkiperäisesti –
tai toivomalla muutosta taikaiskumaisella tavalla. Tässä ajassa erilaisten
hoitojen tai ideologioiden käyttö on varsin tavallista ja moni saa avun tai
helpotusta omaan oloonsa niistä; omaa toimintaa kannattaa tarkastella kuitenkin
kriittisesti, mikäli huomaa pakenevansa tunteitaan toistuvasti hakemalla apua
kaikkialta muualta kuin terapiasta, etenkin jos saadun avun kokemus jää
hetkelliseksi ja tietää ahdistuksen palaavan pintaan.
Kahtia jakaminen. Kun ihminen, jolla on jo valmiiksi
pettymyksiä taustalla, kohtaa uuden kriisi- ja stressitilanteen, hänen kipunsa
voi olla niin suurta, että mieliala voi laskea nopeasti huonommuuden ja masennuksen
tunteisiin tai jopa lamaantumiseen. Kun korttitalo romahtaa, heilahdus
myönteisestä mielialasta pohjamutiin voi olla hyvin suurta, sillä siinä särkyy
mielikuva itsestä ihailtuna ihmisenä, jota itsekin voi ihailla. Ihmiselle alkaa
muodostua kaksijakoinen käsitys omasta persoonastaan, hyvä tai huono, mutta ei
mitään siltä väliltä. On olemassa vain joko onnistuja tai sitten täysin
mitätön. Valistunut veikkaukseni koronatilanteessa on, että pelko tulevasta
ylittää aika monen ihmisen sietokyvyn ja mieli joutuu käyttämään myös tätä puolustusmekanismia; kärjistetysti ota riski
ja toimi - tai häviä ja kuole. Tämä epävakaus lisää jännittyneisyyttä ja
heijastuu ulkomaailmaan myös siten, että hyvän ja pahan puolen eriyttäminen ja
puutteellisuus yhdistää näitä ominaisuuksia yhteen ja samaan ihmiseen horjuu
myös tarkasteltaessa muita. Jotta kaksijakoisuuden
voisi sietää, on turrutettava tunteet, jolloin tunnottomuus saattaa edetä
syvemmällekin sieluun.
Kontrolloiminen syvien pelkojen ja tarpeiden piilottajana:
itsekontrolli ja elämänhallinnan tarve
Selvitäkseen epävarmuudesta ja
pitääkseen turvallisuuden tunnetta yllä, ihminen tarvitsee tietyn määrän
tunnetta elämän hallittavuudesta ja omista vaikutusmahdollisuuksista.
Turvallisuuden tarpeen lisäksi ihmisellä on sisäsyntyiset tarpeet tulla
nähdyksi, kuulluksi, hyväksytyksi ja rakastetuksi. Nämä tarpeet syttyvät automaattisesti ja
synnyttävät tunteita. Kontrolloiminen on kaksijakoinen defenssi pitäen sisällään itsekontrollin ja tarpeen
hallita koko elämää ja muita ihmisiä. Itsekontrollin tarkoituksena on pitää
edellä mainitut inhimilliset sisäiset tarpeet ja niihin kytkeytyvät kaipaukset
ja impulssit kurissa ja näin syntyy vastakkainasettelu: tunne huutaa näiden
tarpeiden tyydyttämistä, mutta sisäinen kontrolli pyrkii painamaan tarpeet
alas. Ristiriidan voi huomata jännittyneisyyden tuntemuksista niin kehon kuin
mielen tasolla. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että turvattomalla on tarve kontrolloida ja siten
pärjätä ja saada hyväksyntää; mitä suurempi kontrollin tarve, sitä
suurempi on pelko sen menettämisestä.
Asioiden täydellinen hallinta, itsen kurissa pitäminen ja”niskan
päällä oleminen” luo tunteen, että kaikki langat ovat omissa käsissä ja tilanne
pysyy hanskassa juuri sillä tavalla kuin itse haluaa. Se tuo sisäistä turvaa
tilanteessa, jossa stressi on poikkeuksellisen suurta, kuten koronan kohdalla,
kun tulevaisuus on kaikilta osin epävarmaa. Vessapaperin hamstrauksesta tuli
symboli ihmiskunnan inhimilliselle hädälle; kun ihminen ylireagoi uhkaan siten,
että elossa säilymisen vaisto – taistele-pakene-jähmety –reaktio ottaa vallan,
hän saattaa taantua varhaisemmille tarvetasoille, jolloin hän kaipaisi entistä
enemmän turvaa, huomiota ja lohdutusta vessapaperin sijaan. Jos sitä ei ole saatavilla, valitettavan
usein itsen kontrollointi ja pärjäämisen pakko johtaa uupumiseen, sillä
loppupeleissä elämä ei ole kontrolloitavissa, eikä kontrolli tuo helpotuksen
tunnetta, vaan kasvattaa uhrin ja marttyyrin roolia. Tässä tilanteessa ainoa keino on hyväksyä todellisuus:
kukaan meistä ei voi hallita mitään, mitä koronavirus tulee tekemään.
Hälytyskellojen kilkatus kannattaa kuulla
myös kontrolloimiselle sukua olevassa tilanteessa, jossa huomaa käyttävänsä
kaikki voimansa toisten auttamiseen – kotona, töissä tai ystäväpiirissä. Toisten auttaminen on tehokas keino
paeta omia ongelmia ja pyrkiä tuntemaan itsensä tarpeelliseksi, hoitamaan
itseään ja omia haavojaan toisten ahdingolla. Sen sijaan, että laittaa itsensä
edelle kaikki maailman avuntarvitsijat, on tärkeää opetella suojaamaan itsensä
rajoittamalla tietotulvaa ja toisten kokemuksia, joka pyrkii nyt sisään somen
lisäksi ovista ja ikkunoista.
Läsnäolon taito auttaa parasympaattista hermostoa aktivoitumaan
Kehoon kertynyt, purkamaton
stressi aiheuttaa kroonista jännittyneisyyttä ja ilmenee psyykkisinä ja fyysisinä
oireina ilman välttämätöntä yhteyttä mihinkään – ja siksi tuntemukset ja oireet
voivat olla pelottaviakin. Keho on kuitenkin monin tavoin itsestään ohjautuva
ja tasapainotilaan pyrkivä. Mikä parasta, ihmisellä on luontainen kyky
käsitellä stressitekijöitä ja jokaisella on sisäisiä voimavaroja. Stressin
muuttaminen sisäisiksi voimavaroiksi on neurotiedettä parhaimmillaan, mutta se edellyttää läsnäolon taidon ja rentoutumisen
arvostamista – ja yksinkertaisiin perusasioihin
luottamista.
Hermosto osaa palautua ja purkaa kuorman,
väsymyksen ja päivän kokemukset automaattisesti jännittyneistä lihaksista vapinalla, tarpeena venytellä, huokaisuina,
haukotuksina ja kiskotteluna, jos uskaltaa antaa itselleen luvan
pysähtymiseen. Parasympaattinen järjestelmä aktivoituu rentoutuneessa,
läsnä olevassa kehon- ja mielentilassa, jossa tunteita ei pelätä, kehon
reaktiot tunnistetaan ja sallitaan ja ihminen kokee myötätuntoa ja
armollisuutta itseään kohtaan. Silloin syntyy sisäinen lupa levätä ja voida
hyvin. Läsnäolo
eli tähän hetkeen pysähtyminen auttaa palauttamaan mielen menneestä tai tulevan
pelosta aistimaan tämä hetki - ja samalla rauhoittuvat sekä mieli, että keho.
Parasympaattisen järjestelmän
aktivoituessa stressihormonien tuotanto vähitellen loppuu. Elimistön kuuluu kuitenkin
puhdistaa vielä lepotilassa ylijäämä adrenaliinista, jolloin olo saattaa olla
pahoinvoiva, hikinen, sydän tykyttelee ja kehossa voi tuntua pientä vapinaa tai
värinää. Kun tämän olotilan kestää ilman sen pakenemista, kehon tasapainottuminen,
solutason korjaaminen ja immuunipuolustus vahvistuvat ja aivojen pelkoon sitoutuneet
hermokytkennät muuttuvat.
Näin voit
aktivoida parasympaattista hermostoa:
·
Keskity
hengittämiseen: ota päivittäin usea muutaman minuutin hetki, jolloin istut tai makaat
rauhallisesti ja keskityt hengittämään nenän kautta sisään ja ulos. Kun huomio
on vain hengityksessä, keho ja mieli saavat autonomiselta hermostolta käskyn
rentoutua. Ei ole väliä, kumpi rentoutuu ensin, mieli vai keho, toinen seuraa
kuitenkin toista. Väliä ei ole myöskään sillä uskotko tähän vai et, se toimii
silti.
· - Hyväksy
tilanne sellaisena kuin se on. Jos et sitä tee, altistat mielesi
jatkuvaan yliajatteluun, jolloin aivot ikään kuin ylikuumenevat ja alkavat
tämän hetken selviytymiseen liittyvien vaatimusten sijaan vastata
kuvitteellisiin kauhuskenaarioihin. Eli:
o
Poistu
päästäsi ja palaa nykyhetkeen! Tyyneys ja rauhallisuus löytyvät
ajatustesi ulkopuolelta.
· - Pyydä läheisyyttä. Toisen ihmisen turvallinen ja levollinen läsnäolo,
tyynnyttävä puhe tai sanaton vierellä oleminen auttaa oloa tasaantumaan.
Kosketus maksimoi tyyntymisen. Läheisyyttä ja kosketetuksi tulemisen tunnetta
voi kokea myös etänä. Itseä voi koskettaa myös lempeästi halausotteella,
silittämällä käsivarsia ja käymällä lämpimässä suihkussa.
· - Prioirisoi uni. Kriisi- ja stressitilassa aivot tarvitsevat lepoa
palautukseen normaalia kuormittavammasta työstä. Syvä uni on välttämätön
stressihormonien hajoamiselle. Myös keho tarvitsee aikaa purkaa stressin
aiheuttamaa lisääntynyttä lihasjännitystä unen aikana.
· - Luo
ajattelua, joka vahvistaa myönteisiä tunteita: käytä
itseäsi aktivoivia voimasanoja tai –lauseita. Kun tunne alkaa vastaamaan
ajatukseen eli itsellesi toistamaan lauseeseen, se alkaa automaattisesti viedä
huomiota ja energiaa haluamaasi suuntaan. Mieli rentoutuu, myönteisyys vahvistuu
ja samalla keho päästää irti jännittyneisyydestä.
Jos sinulle on
luontevampaa toiminnallisuus, parasympaattista hermostoa voit aktivoida myös
näin:
· - Sauno
· - Kävele
rauhallisesti metsässä pitäen kaikki aistit auki
· - Hyräile
lempikappalettasi
· - Silitä
lemmikkiä, lasta tai puolisoa
· - Lue
kaunokirjallisuutta
· - Katso
hyvän mielen elokuvia
· - Pidä
kiitollisuuspäiväkirjaa
Kommentit
Lähetä kommentti