Näkökulman vaihtamisen taito
Näkökulman
vaihtamiseen taito on tärkeä osa kykyä ymmärtää toisia ihmisiä, heidän
käyttäytymistään, motiivejaan ja tekojensa seurauksia. Ymmärtäminen vaatii
sisäistä viisautta, jota olen aiemmin kuvannut näin:
”Ajattelen
sen olevan kasvuun suostumista. Avautuminen uusille asioille avaa näkökulmia ja
näkökulman vaihtamisen taito on kykyä tehdä uusia tulkintoja näkemästään ja
kokemastaan. Sisäinen viisaus on muuttumisen taitoa ja uskallusta haavoittua.
Se on uskollisuutta itselleen, oppineisuutta, aistien hereillä oloa,
hiljaisuuden sietokyvystä kummunnutta tietoa elämän lainalaisuuksista ja
sydämen sivistystä. Se on myös kykyä kuunnella kehon kieltä, opittua
motoriikkaa, liikkumisen taitoja, mielen alitajuista luovuutta,
ongelmanratkaisukykyä, opittuja mielikuvamalleja ja taitoa nähdä hyvä itsessä
ja toisissa. Sisäinen viisaus ei kasva itsestään, vaan vaatii paljon työtä; ajattelua,
avoimuutta nähdä, kuulla ja oppia toisilta, epäilyä, nöyryyttä, myötätuntoa ja
armollisuutta – toistoja, sitkeyttä ja rohkeutta. Kykyä ymmärtää erilaisia
tapoja olla, elää ja toimia, uskallusta erehtyä ja yrittää uudestaan. ”
Näkökulman
vaihtamista on mahdollista oppia ja harjoitella. Vaihtoehtoisia tapoja kuvata,
hahmottaa, ymmärtää ja tulkita elämää, maailmaa ja ihmisiä voi opetella
itsenäisesti harrastamalla laajasti kirjallisuutta, teatteria, elokuvia,
taidetta, filosofiaa ja huumoria tai matkustamalla erilaisiin kulttuureihin
tavoitteena avartaa maailmankatsomusta. Yksi keskeisimmistä tavoista
harjoitella näkökulman vaihtamisen taitoa on kuitenkin käydä keskusteluja
erilaisten ihmisten kanssa syvästi kuuntelevalla, uteliaalla ja ei-tietävällä asenteella.
Näiden kaikkien yhdistelmästä syntyy sivistystä, johon sisältyy kyky ymmärtää,
että on monia erilaisia tapoja kokea ja kohdata tilanteet, joita elämässä tulee
vastaan.
Ihmisellä
on taito - ja samalla mahdollisuus suunnata ajatuksensa ja huomionsa
ajallisesti joko menneeseen, nykyhetkeen tai tulevaan ja etsiskellä näistä
kaikista erilaisia näkökulmia ja voimavaroja missä tahansa tilanteessa.
Nykyhetki on kuitenkin se, missä kaikki olennainen tapahtuu. Aristoteles totesi
aikanaan kaiken nautinnollisen olevan joko läsnä olevan havaitsemista, menneen
muistelemista tai tulevan toivomista; tämä hetki havaitaan aisteilla, mennyt
muistetaan mieleen ja kehoon tallentuneiden muistikuvien ja tuntemusten avulla ja
tulevaa toivotaan tavoitteellisissa kuvitelmissa ja unelmissa. Tulevaisuus on
läsnä aina jonkinlaisina ituina tässä hetkessä, samoin tulevaisuuteen yltävä
perspektiivi ja kaikki itse kunkin itselleen mahdolliseksi ajattelema.
Jos
psyykkinen ja henkinen kasvaminen ja kehittyminen nähdään yhtenä sivistyksen
ilmentymänä, on itsetuntemuksen lisäämiseen tähtäävään kasvuun suostuminen
välttämätöntä; tarvitsemme ajattelun avartajia saadaksemme erilaisia näkemyksiä,
kokemuksia ja vastaväitteitä ja vahvistaaksemme tulkintakykyämme.
Näkökulman vaihtaminen on dialogissa käytävää
keskustelu- ja menetelmäosaamista
Dialogin
päämääränä on pyrkimys metakognitioon eli itsereflektioon, jonka
tarkoituksena on käynnistää läpi elämän jatkuva ymmärtämiseen tähtäävä pohdinta
siitä, mitä on tapahtunut, tapahtuu tai on tapahtumassa ja miten se vaikuttaa
aikomuksiin ja päämääriin. Itsereflektio edellyttää myös palautteelle altistumista
ja kritiikin hyödyntämistä, jonka avulla ihminen oppii näkemään itsensä
ulkopuolisin silmin ja huomaamaan, minkä tulisi muuttua ja miten muutoksen
voisi toteuttaa. Kyky katsoa elämäntilanteita ja eteen tulevia asioita eri
näkökulmista, ikään kuin uudessa valossa, eri puolilta, kulmilta tai kanteilta,
on merkki henkisen joustavuuden kehittymisestä. Usein siihen liittyy myös
huumorin lisääntyminen ja kyky olla suhtautumatta itseen liian vakavasti.
Näkökulman
vaihtamisen taitoa voidaan määritellä eri tieteenaloista tai –suuntauksista
käsin. Postmodernin psykologian piirissä moninäkökulmaisuus on keskeinen lähtökohta,
samoin psykoterapian eri suuntauksissa sekä kognitiivisessa ja ratkaisukeskeisessä
coaching – ja valmennustyössä, ja siitä käytetään usein termiä reframing,
uudelleenmäärittely, uudelleenkehystäminen tai toisin käsittäminen. Taustalla on kognitiivinen kehysteoria, jonka
perusajatus on se, etteivät asiat ole itsessään hyviä tai huonoja, vaan kyse on
niiden välisistä suhteista ja kontekstista, josta asiaa tarkastellaan.
Ihmisellä on taipumus nähdä ja havainnoida aktiivisesti omasta
elämänhistoriasta, mielenmalleista (skeemoista) ja perususkomuksista, sekä elämäntilanteesta
käsin asioita, joita ymmärtää - ja se usein kapeuttaa ja rajoittaa näkökulmia.
Positiivisia tulkintoja voi tehdä vain niistä asioista, joita huomaa.
Ytimekkäästi
näkökulman
vaihtamisella käytännön tekniikkana ja -taitona tarkoitetaan sitä, että
asiakastyössä asiakkaan negatiiviseen kuvaan asioista tarjotaan aktiivisesti
mahdollisuuksia katsoa asioita usealta suunnalta, eri sanoin ja käsittein
korostaen kaiken aikaa kunnioittavasti asiakkaan kyvykkyyttä. Se tapahtuu
yhteisen tasavertaisen kielellisen vuorovaikutuksen kentässä, missä kysymysten
avulla rohkaistaan asiakasta itsenäiseen ajatteluun ja omien johtopäätösten
tekemiseen, mikä edesauttaa oivallusten syntymistä ja itseymmärryksen kasvua. Auttaja
on mukana asiakkaan vaihtoehtojen kartoittamisessa ja tutkimisessa, mutta
keskeistä on sietää hiljaisuutta ja pidättäytyä neuvomasta ja esittämästä omien
arvojen mukaisia ehdotuksia, sillä siitä syntyy asiakkaalle kokemus, ettei ole
tullut kuulluksi ja ymmärretyksi. Näkökulman vaihtamiseen kannustaminen
edellyttääkin taitavien kysymysten lisäksi kuullun sanoittamisen, jäsentelyn,
toteamusten ja yhteenvedon, kommenttien ja myönteisen palautteen käyttöä sekä
konkreettisia harjoituksia, että tarinoiden ja metaforien hyödyntämistä.
Kuten
sanottu, ihmistä ohjaa mennyt, joka on tässä hetkessä läsnä - ja esteenä, jos
elämänhistoriassa syntyneitä perususkomuksia ja ennakko-oletuksia ei ole
kyseenalaistanut, eikä ole tehnyt sovintoa itseä vaivaavien elämäntapahtumien
kanssa. Ratkaisu- ja voimavarakeskeisessä lähestymistavassa keskustelun painopiste
on kuitenkin tulevaisuudessa ja myönteiseen tulevaisuuteen vievissä
ratkaisuissa ongelmiin johtaneiden syiden sijaan, mutta useimmiten ihmistä
kiinnostaa se, mistä ongelma johtuu, ettei sitä ole aiheellista sivuuttaa
kokonaan. On merkityksellistä miettiä tarkoin, millaisin sanoin ongelmia
kuvataan ja niistä puhutaan. Tyypilliset psykologiset selitykset ovat
syyllistäviä ja vikaa etsiviä, joten huomio on tärkeää suunnata
sympaattisempiin ajatuskokeiluihin, selityksiin ja uudelleenmäärittelyihin,
jotka eivät loukkaa ketään ja muuttavat näkökulman yhteistyötä ja
vuorovaikutusta mahdollistavaksi ja luovuutta, kekseliäisyyttä ja uteliaisuutta
herätteleviksi. Kun luovutaan entisistä selityksistä ja luodaan tilalle
uudenlaisia, tulevat samalla myös uudenlaiset ratkaisut mahdollisiksi.
Näkökulman vaihtamisen tarkoituksena ei tässä tapauksessa ole totuuden
löytäminen, vaan houkutella ja inspiroida esiin sitä luovuutta, jonka avulla
ratkaisut voivat löytyä. Elämän päämäärien ja arvojen pohtiminen ja niiden
vaihtamisen myötä tulee elämä arvioitavaksi kokonaisuudessaan uudelleen.
Menetelmiä
Näkökulman
vaihtamisen taitoa voi kehittää myös kehollisesti. Asiakas voi määritellä kolme
ympyrää lattialle ja käydä niiden päällä seisomassa eläytyen vaikeaan asiaan
ensin omasta näkökulmastaan, seuraavaksi toisen ihmisen näkökulmasta ja lopuksi
ulkopuolisen ihmisen näkökulmasta – ja halutessaan seilata konkreettisesti
näiden positioiden päällä havainnoiden kehon ja mielen tuntemuksia, intuitiota
ja syntyviä ajatuksia. Ihmiset usein tulkitsevat omia ajatuksiaan,
käyttäytymistään ja toisten ihmisten käyttäytymistä tavoilla, jotka ylläpitävät
ongelmia. Harjoitus avaa mahdollisuuden määritellä uudelleen käyttäytymisen merkityksen,
syy-seuraus -suhteet tai johtopäätökset ja tällä on usein vaikutusta
asenteisiin, reaktioihin ja jopa suoraan ihmisten välisiin suhteisiin
tunnetasolla. Asettuminen muuhun kuin omaan näkökulmaan, avaa kykyä empatiaan, on
tehokas tuottaen suuriakin oivalluksia asioiden tilasta omasta osuudesta.
Kehollisuuteen
liittyvä harjoitus on myös ns. Kaksi tuolia –harjoitus, jossa hyödynnetään myös NVC –mallin (non
violent communication) mukaista väkivallattoman vuorovaikutuksen ja itseilmaisun
harjoittelua. Harjoituksen voi tehdä joko mielikuvissa tai konkreettisesti
esimerkiksi menneisyyteen liittyen näin: Toisessa tuolissa istuu sinä, joka
pitää kiinni menneestä ja toisessa tuolissa päästät irti siitä osasta itseäsi,
joka pitää kiinni menneestä. Mitä havaitset? Millaisia kehon tuntemuksia koet?
Tunteilla on aina kehollinen vaste, joten uusien uskomusten synnyttämisessä
kehon tuntemuksilla on usein keskeinen, muutokseen liittyvää uskallusta
vahvistava rooli. Harjoituksen voi tehdä myös siten, että käy konkreettisesti
tuoleilla istumassa ja puhumassa menneen ja nykyhetken positioista käsin
henkilölle, jonka on kokenut vaikuttavan negatiivisesti itseen tai jolle haluaa
keventää koettua taakkaansa. Usein tämänkaltainen itseilmaisuun tähtäävä
purkautuminen rauhoittaa ja antaa uusia näkökulmia menneeseen tilanteeseen ja
auttaa sopeutumaan tosiasioihin muuttaen merkityksiä ja arvoja, joita asialle,
ihmiselle tai tilanteelle voi antaa.
Millä muulla tavalla tämän tilanteen voisi kuvata?
Näkökulman
vaihtaminen voi olla myös asiasta puhumista erilaisilla sanoilla, sillä eri
sanoin kuvattuna asiat näyttävät toisenlaisilta. Se voi tapahtua myös toisenlaisten
käsitteiden, asiakkaan elämänpiiristä poimittujen metaforien tai kuvausten
avulla, jotka väistämättä auttavat tilannetta näyttämään erilaiselta ja avaa
usein uusia tapoja ajatella, tuntea ja toimia. Vaikka ongelmasta on ajan
kuluessa seurannut tapahtumia, ne eivät ilmennä ihmisen olemusta tai syvempää
luonnetta, vaan ihmiset antavat omia selityksiään ja tulkintojaan tapahtumille.
On tärkeää, että tapa, jolla puhumme asiakkaasta ja kanssaihmisistämme on
sellainen, joka korostaa vahvuuksia ja voimavaroja heikkouksien sijaan. Jos muutamia esimerkkejä mainitakseni
epäröinti ja epävarmuus käännetään ”kaikkien mahdollisuuksien tutkimiseksi”,
yliherkkyys ”virittäytymiseksi, eläväksi hereillä olemiseksi päästäkseen
samalle aaltopituudelle ihmisten kanssa”, esiintymisjännitykseen liittyvät
ahdistus- ja/tai ylivireysoireet käännetään innostuneeksi latautumiseksi tai
masennus nähdään merkkinä tehdä ”oman elämän inventaario ja ladata akkuja”,
muuttuu ominaisuuteen tai tilanteeseen suhtautuminen myönteisemmäksi.
Tarinat
ovat myös oiva ja hienotunteinen tapa vaihtaa näkökulmaa. Narratiivinen eli
tarinoita hyödyntävä työote on asiakasta kunnioittavaa, ei syyllistävää
työskentelyä, joka keskittyy sen idean ympärille, että ihminen on itse oman
elämänsä asiantuntija. Työskentelyä ohjaa uteliaisuus ja halu kysyä kysymyksiä,
joihin ei (vielä) ole vastauksia. Tarinan kautta ihminen tekee eron itsensä ja
ongelmansa välille. “The person is not the problem, the problem is the
problem.” Taustalla on ajatus ihmisellä olevan monia kykyjä, tietoja, taitoja
ja uskomuksia, jotka auttavat muuttamaan ongelman ja hänen välistä suhdettaan.
Tarinallisuuden hyödyntäminen näkökulman vaihtamisen apuna voi olla asiakkaan
kannustamista lukemiseen antamalla lukusuosituksia, kertomalla itse tarinoita
tai lukemalla pätkiä runoista tai kirjoista, elokuvan katsomista tai oman
elämäntarinan kuvaamiseen kannustamista esimerkiksi seuraavin kysymyksin:
v
Millainen on tarinasi sinusta itsestäsi x-
ajatuksen ja/tai ongelman kanssa tällä hetkellä?
v
Minkä tapahtumien nojalla tarinaa kerrot?
v
Millaisia sanoja, sävyjä…? Miten tarina on
kehittynyt? Millaisia vaiheita havaitset?
v
Mihin suuntaan kehität tarinaasi jatkossa?
Miten haluat käsikirjoittaa omaa tarinaasi?
v
Millainen tarina voimaannuttaa?
v
Miten tarinasi vaikuttaa sinuun ja
toimintaasi? Perheeseen, parisuhteeseen, ystäviin, läheisiin?
Viritän
usein keskustelua sekä valmennus- että terapia-asiakkaiden kanssa seuraavan TUTKI VALITUSVIRTTÄSI -harjoituksen
pohjalta, jonka avulla on mahdollista vahvistaa haluttuja ajatuspolkuja ja
heikentämään toisia. Harjoitusta voit halutessasi hyödyntää koronakurimuksen
keskellä lisäämään selviytymisen voimavarojasi vaalimalla myönteisyyttä ja
toiveikkuutta.
v
Mikä on
lempivalituksesi? Mitä palaat vatvomaan kerta toisensa jälkeen?
v
Istu alas ja
keskity tutkimaan tuntemuksiasi - mikä kielteinen tunne lempivalitusvirressäsi
jyllää?
v
Koska tunne
asuu kehossa, missä tunnet sen?
v
Minkä muutostoiveen
tunne sisältää?
v
Mitä itse
voit tehdä asialle?
v
Mitä
toivoisit muiden tekevän?
v
Onko asiassa
jotakin, jota et voi muuttaa, vaan vain hyväksyä?
Näkökulman vaihtamisen taito ja onnellisuus
Kiinnittämällä huomion sisäiseen puheeseen, voi
tarjota itselleen uusia näkökulmia ja myötätuntoa. Vain tulevaisuuteen voi
vaikuttaa ja se tapahtuu nykyhetken näkökulmien valinnoilla. Kun kiinnittää
huomiota ajatuksiin ja asenteisiin, vähentää samalla kielteisiä tunteita ja voi
ohjata toimintaa ja saada haluamiaan asioita tapahtumaan. Optimistit ja
pessimistit elävät ikään kuin eri maailmoissa. Optimistit odottavat, että
heille tapahtuu hyviä asioita, kun pessimistit odottavat pahinta. Se vaikuttaa
väistämättä elämäntapoihin, valintoihin ja jopa eliniänodotteeseen. Kiinalainen
sananlasku sanookin: “Joka huolehtii etukäteen, kärsii kahdesti.” Epäonnen
ennakointi tekee ikävistä asioista alati läsnä olevia.
Toisaalta tiedämme psykologian ja filosofian
teorioiden valossa myös sen, että huomion suuntaaminen pois itsestä lisää hyvinvointia
ja onnellisuutta; hyvän tekemisellä on onnellistuttava vaikutus. Onnellisuutta
voi lisätä myös muistelemalla menneitä hyviä tapahtumia ja muistelun avulla voi
opetella keräämään vahvoja muistikuvia onnistumisten tueksi. Valokuvat toimivat
hyvänä apuna tässä.
Mieli asuu kehossa, jossa fysiologiset toiminnot
luovat sisäisiä tuntemuksia ja sitä kautta ajatuksia ja tunteita. Vastaavasti
ajatusten ja tunteiden avulla on mahdollista säädellä kehon tuntemuksia.
Itsensä hyvin tunteva, kehittynyt mieli kykenee itsesäätelyyn ja joustavuuteen
eli mitä enemmän opiskelee mielen ja kehon yhteistoimintaa, sitä enemmän voi
ymmärtää mistä niiden välisissä yhteyksissä on kysymys.
Levännyt mieli toimii hyvin ja pysyy myönteisenä ja toiveikkaana
edistäen onnellisuuden elämäntapaa. Se vaikuttaa myös suoraan hermoston
aktivaatioon, johon pystyy vaikuttamaan hengittämällä. Tieto hengityksen
yhteydestä hermoston säätelyyn on yksi tärkeimmistä mielen tasapainon ja
myönteisyyden kehittämiseen liittyvistä voimavaroista. Elämä hengittää
lävitsemme joka hetki, joten antaudu luottaen sen varaan. Tee elämästäsi seikkailu. Elämä on
juuri niin hauskaa, innostavaa ja nautittavaa, kun siitä teet. . Kuten Tove Jansson sanoo: ”Maailma
on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan ne vastaan”. Nauti
näkökulmien elähdyttävästä voimasta!
Hiihtoloman
kynnyksellä tämän sinulle kirjoitti,
<3:lla
Katja
Kommentit
Lähetä kommentti