Olenko oman elämäni edelläkävijä?
Toivon kipinöitä ja
ajatuksen ituja sukujuhlien innoittamana Konnevedeltä 17.9.2016
Joku on
kulkenut aina edellämme ja tehnyt mahdolliseksi seurata jo avattua latua –
elämisen sykli ja historia toistavat itseään luoden ”uomakipittäjiä” Esa
Saarisen sanoin. Kevät on toivoa täynnä, syksyllä alkaa jäniksen vuosi -
ihmiset soljahtavat kesäloman jälkeen työntekoon, josta ovat pyristelleet
vaivoin irti ja jatkavat suorittamista, jonka ovat vannoneet kesän aikana
jättävänsä taakse. Lasten koulut ja harrastusrumba käynnistyy kiihtyvällä
tempolla, eikä aikaa jää muuhun kuin otsa hiessä elämän kustannusten kokoon keräämiseen.
Ihmiset rukoilevat aikaa, jotta voisivat nauttia saavutuksistaan ja pelkkä
ajatus loputtomasta ja pimeästä syksystä saa sydämen muljahtamaan. Mikään muu kuin työnteko ei palauta ihmistä niin
nopeasti ruotuun, irti toiveista ja unelmista. Sukupolvi
toisensa jälkeen, kukin omalla tyylillään, mutta samoilla henkisillä
juurillaan, jossa ruumiin kuuluu asianmukaisesti kärsiä ja joutilaisuus tappaa.
Tekemisestä uskotaan löytyvän elämän merkitys ja jos ei se löydy, on jatkettava
takomista.
Suurten
ajattelun- ja asenteiden muutosten myötä olen tuon oravanpyörän jo vuosia
sitten jättänyt kohtuullistaakseni elämäntapaani ryhtymällä oman itseni
johtajaksi - yrittäjäksi. Tällä hetkellä tunnistan kuitenkin ohikiitäviä
hetkiä, joissa kaipaan kiirettä luomaan tunteen tarpeellisuudesta. Kun elämä yllättää ja paiskaa lupaa kysymättä
uuteen uomaan, kipitys katkeaa. Kun sairastuu, moni asia menettää
merkityksen ja olennainen tiivistyy, mutta silti tutuilla ja aiemmin vihatuilla
rutiineilla, kiireelläkin tuntuisi olevan käyttöä. Luontainen kaipuu johonkin
siihen, mitä ei ole. Vaihtoehdottomuuden raskas taakka. Ehkä se on maailman
järjestämisen tarvetta, kaaoksesta harmoniaan –tyyppisen olevaisuuden kaipuuta,
joka sisältää käskyn sietää epämukavuutta. Oman tekemisen ja uuden luomisen
syklin toisto onkin enää totta vain jossain määrin.
Syvässä
istuu ajatus: otsansa hiessä on leipäsi ansaittava. Mutta yhtä syvällä istuu myös ominaisuuteni
nähdä kaikessa hyvää ja myönteistä. Kaiken keskellä täytyy muistaa, ettei
Luojakaan joka päivä jaksanut, vaan pysähtyi kerran viikossa ja pyhitti
lepopäivän. Hän oivalsi, että lepäämällä voi syntyä uutta ja kokea aitoa
arvokkuutta olemisestaan. Nähdä kaikki jo tehty tai oleva kaunis ja hyvä. Uskon
kuitenkin, että jos pysähtymisestä tulee liian pitkä, se menettää
merkityksensä.
Viime
viikonlopun sukujuhlat osuivat omien syvimpien tuntojeni kannalta hyvään
saumaan, kun olen miettinyt ikuisuuskysymyksiä ja potenut juurettomuutta. Oman
elämän inventaarioni jäljiltä tiedän hyvin kuka olen, mitä osaan ja mistä
pidän, mutta juurettomuuden tunne kaukana läheisistä ja kaukaisemmistakin
sukulaisista kasvaa iän karttuessa entistä suurempaan mittakaavaan. Suuren osan
rakkaistani olen menettänyt, eikä kovin monta ihmistä ole enää kertomassa
siitä, mistä minäkin ponnistan. Miten minusta on tullut minä? Miksi koen usein
ulkopuolisuutta suhteessa muihin? Miksi koen tarvetta ymmärtää asiat syvällisesti?
Miksi minusta on tullut moniosaaja – ei missään äärimmäisen taitava tai
lahjakas vaan hyvä monessa asiassa? Mistä tiedän mihin minun kuuluu tätä
osaamistani käyttää, kun niin moni asia maailmassa vetäisi puoleensa? Onko
niin, että kohtalo määrittää yhden ihmisen elämää ja yhteinen elämä synnyttää
historiaa, mielissä elävää ajan kuvaa?
Kipujen kautta keskeisenä teemana on ollut niin navigointi elämän
tarkoituksen ja merkityksen aallokossa kuin omanlaisen työelämän rakentaminen
tulevaisuuteen siten, että saan oman korteni kannettua yhteiskunnalliseen kekoon
muuten kuin sairastumisessa aktivoituneen, vähän hysteerisenkin ydinpelon
kautta: kelpaanko sellaisena kuin olen ja löydänkö paikkani tässä muuttuneessa
tilanteessa? Samaan aikaan kuin yhteiskunta viestittää kelpaamattomuutta, jos
et ole täydellinen, suvun historian kautta löytyy yllättäen ymmärrys miksi
minunkin kehoni sanoi sopimuksensa irti parhaassa iässä. Muillekin heistä on käynyt
niin. Ja sama teema tuntuu jatkuvan myös muissa ikäisissäni. Sinulle ei ole enää käyttöä, parasta ennen – päivämäärä umpeutui juuri!
Mitä, enkö olekaan parhaimmillani juuri nyt, nelikymppisenä, lapset jo
itsenäistymään päin kasvaneina? Yhteiskunnalle on annettavaa, mutta ehdoin –
kenelle kelpaa ihminen, joka ei jonain päivänä pystykään 100%:sti? Pää toimii
kerkeästi ja kynän jälki on terävää, mutta tässä maailmassa joko seisot täysillä
kahden jalkasi varassa tai et ollenkaan. Tämän ajan Suomessa ei ole totuttu
tukemaan ihmisen näköisiä ja kokoisia välimallin ratkaisuja joustovaralla,
kuten ennen, jolloin jokainen osallistui oman kykynsä tai kuntonsa mukaan
yhteisen hyvän eteen. Itselleni olen kuitenkin luomassa sellaista.
Yhteisen
kortemme kannoimme jokainen kekoon myös sukujuhlan päivänä. Jokainen perhekunta
leipoi, teki ruokaa, toi tarinoita, valokuvia ja ennen kaikkea henkistä
energiaa kaikille jaettavaksi. Erilaisuus ja samanlaisuus linkittyivät
väkevästi sukupolvien ketjuun tehden päivästämme Konneveden vanhalla koululla
taianomaisen. Omaa haltioitumistani lienee väritti syvä toive kokea yhteyttä ja
löytää ymmärrystä. Ihmiset, tutut ja osin tuntemattomiksi jääneet tarinoineen olivat
kaikessa maanläheisyydessään huikeita, paikallisen taiteilijan entisöimä
ympäristö kanafiguureineen loi hilpeät puitteet, iltapäivän aurinko paistoi
korkeista ikkunoista valaisten lämmöllään kaikki vilkkaasti puhuvat pöytäkunnat
ja naurua, iloa ja lämpöä riitti villasukkien ja herkkuja notkuvien pöytien
voimin. Sukujuurien lempeä kohtaaminen
hautausmaalla ja päivän mittainen, jopa riehakas pysähdys oli arvokasta.
Mutta miksi pidempi pysähdys tuo mukanaan myös syyllisyyden tunteen? Täyttä hulluutta, mutta kun elämää kantavana voimana on tälle pysäkille saakka ollut korkea energiataso, sinnikkyys ja taistelutahto, ehkä itsepäisyyskin, tuntuu kuin kaikki olemassaolon jäljet olisi pyyhkäisty täyden terveyden menetyksen myötä kuiviin. Olenko saanut aikaan mitään arvokasta vai onko kaikki jäänyt vain honkien latvoihin humisemaan?
"Sisu alkaa siitä mihin
sinnikkyys loppuu."
Nyt
huomaan eläneeni yli 40 vuotta toteen niin työ- kuin henkilökohtaisessa
elämässä positiivisen psykologian vasta viime aikana lanseeraamaa sanomaa: sisu
alkaa siitä mihin sinnikkyys loppuu, kaikki on mahdollista, voit itse vaikuttaa
mitä suuremmassa määrin elämäsi kulkuun. Ajatukset ohjaavat ihmisen toimintaa
ja valintoja siten, että se mihin keskittyy, lisääntyy. Myönteisten
tunnetilojen luominen on mahdollisuus. Positiivisuus vetää puoleensa lisää
positiivisuutta ja päinvastoin. Mutta kun yrittäjä sairastuu, siitä on oksat
pois! Opittu ja peritty psykologinen pääoma heittää hetkellisesti häränpyllyä
niissä tilanteissa, kun huomaat, ettet saakaan apua ja tukea samalla nopeudella
ja tavalla kuin työsuhteessa oleva kollegasi. Sinnikkyys on selvästi kuitenkin
moniosaajana omaksuttu strategia, joka on olemassa haasteiden edessä: olen
huomannut voivani päättömiltäkin tuntuvissa tilanteissa päättää valitsenko
voimavarakeskeisen lähestymistavan, etenenkö riskillä ja minimoin
vastoinkäymiset tiedoillani ja näkökulman vaihtamisen taidoillani vai
lähestynkö ongelmaa itsesäätelyn kautta muuttamalla ja laajentamalla omia
tulkintojani. Kätevää, mutta ei läheskään aina helppoa.
Tälle
moniosaajuudelle ja sinnikkyyden toimintamallille ja –strategialle syntyi
juuret sukujuhlien jälkimainingeissa, kun pohdimme äitini ja sisarusteni kanssa
sukumme historiaa, ammatteja ja elämän menestystä. Pientilalliset esi- ja
isovanhempani ovat olleet omavaraisuudessaan selviytyviä suorittajia, jotka
ovat osanneet haltioitua luonnon ja maailmankaikkeuden ihmeiden äärellä, osa
hengellisyyden, osa henkisyyden ja intuition, osa työnteon kautta. He ovat
luoneet jälkikasvulleen niin resilienssiä, tokenemiskykyä kuin saaneet
luovuuden kukkimaan niukoissakin olosuhteissa. Yhteisöllisyydessä on ollut
mittaamatonta voimaa ja musiikki ja kädentaidot ovat tuoneet niin henkistä kuin
taloudellistakin pääomaa läpi sukupolvien – ja tämä kehitys on näkyvissä
vieläkin mitä suuremmassa määrin. (Tästä voit lukea lisää Marjon blogissa: www.stoori.fi/lifenearlondon).
Samaan aikaan
nähtävissä on myös ambivalenssia luterilaisen uskon ja maallisten, kuten
muusikon ammattien välillä: mahtuvatko nämä kaksi eri elämänpuolta saman katon
alle? Muistan myös nähneeni piilotettua tyytymättömyyttä, uhrautumista,
kaipuuta johonkin muualle ja yhtälailla valtavaa auttamisen halua ja
palveluasennetta. Heistä on ollut moneksi. Omilla, heidän meille siirtyneillä
taidoillaan he loivat vahvan pohjan meitä seuraaville sukupolville, jotka
tutkimusten mukaan joutuvat elämänsä aikana toimimaan 7-8 eri ammatissa.
Oma
psykologia-painotteinen akateeminen ”uomani” poikkeaa tyystin sukuni ammattien joukosta,
mutta ei liene epäselvää mistä sisuni ja samaan aikaan mielikuvitus,
intuitiivisuus, kauneuden kaipuu ja herkkyyteni eri taide- ja kulttuurin
osa-alueisiin kumpuaa. Psykologia on kuitenkin tieteenala, joka ei pysty
selittämään elämän monimuotoisuutta ja se onkin vasta viimeaikoina todistanut
mielikuvituksen parantavan voiman. Ihminen, joka on kaiketi ainoa elävä
olento maailmassa, joka on tietoinen kohtalostaan, on itse ainoa epäilijänsä. Itsekään
en halua tietää mihin tämä johtaa, vaan uskoa epäilyksen hetkilläkin voivani
vaikuttaa edes jossain määrin tulevaisuuteen, pitää ovia ja ikkunoita auki. Oma
kipuiluni ambivertin persoonallisuuden kanssa – intro- ja ekstrovertin
välimaastoon sijoittuva, molempia ominaisuuksia yhtä paljon omaava persoona – on saanut kasvot; kaikki puolet minussa ovat
yhtä totta ja osa niistä on geeniloton tulosta, osa omasta sisäisyydestäni
kumpuavaa ja osa ympäristön muokkaamaa. Oma henkinen ja fyysinen energiani
tarvitsee liikettä ja jakamista virratakseen, siksi haluan juosta yksin ja
kävellä seurassa. Siksi kaipaan kokemuksia. Siksi omaan kyvyn asettua toisen
asemaan ja ymmärtää sanattomasti. Halun auttaa ja innon kehittyä ja kokea
jatkuvasti uutta, haalia vaihtoehtoja ja pitää yllä mahdollisuutta vaihtaa
suuntaa.
Siksi puhun paljon, olen luontaisesti levoton, keskittymiskyvytön vain
yhteen asiaan, tekemistä ja seuraa vailla - ja siksi kaipaan samaan aikaan
palavasti rauhaa, yksinäisyyttä, hiljaisuutta, syvällisyyttä ja kirjoja. Siksi
liikutun toistuvasti musiikin ja elävän kuvan edessä, pidättelen kyyneleitä
urheiluhalleissa ja menen kananlihalle kauniiden paikkojen, puhutun tai
painetun sanan edessä.
Luulen,
että on olemassa ilon ja kärsimyksen mittakaava. Se on henkilökohtainen ja
yksityinen suhde sekä omiin että muiden kärsimyksiin, ja tapa ymmärtää
universaalia iloa ja elämänmenestystä itsen lisäksi myös muilla. Ilo ja Onni,
Suru ja Kärsimys, yhtä aikaa läsnä, toista ei ole ilman toista. Surun kanssa
kuljettava matka on pitkä, tunteena voimallisesti alati läsnä. Mutta ilman sitä
ei olisi elämäntuntoa, tuota virtaavaa ilon olemusta, joka synnyttää kauneutta
ja yhteyttä. Siinä missä menetysten suru yhdistää empatian tasolla, ilo
yhdistää hengen ja energian tasolla. Toisen ilo ja onni ei ole minulta pois,
toisen kärsimyskään ei ole omani. Mutta missä kohtaa elämää mukaan tulee
armo, jota itsemyötätunnoksikin kutsutaan?
Se,
että katsoo itseään joka päivä lempeiden silmälasien läpi, samoin kuin katsoo
läheisiään? Se, että tänään riitän tällaisena ja tänään pystyn tähän ja se
riittää. Se, että voin tuntea rauhassa pelkoa ja ymmärtää, että se on viisas
vain vaaran hetkellä.
Ihminen
seikkailee jatkuvasti tietoisuutensa eri tasoilla tunnistamatta välttämättä
lainkaan omaa olemisen ja reagoimisen tapaansa. Aika, jolloin kaikessa
tekemisessä piti olla tavoite, tuntuu tällä hetkellä kuitenkin kaukaiselta.
Uusi, vaikkakin pyytämättä saatu hitaampi elämisen rytmi on opettanut, ettei
pakottamalla synny mitään hyvää. Ahdistus ei poistu, eikä luottamus elämään
palaudu, vaikka kuinka käsket. Asioiden täytyy antaa mennä omalla
painollaan. Tällaiselle
nopeatemperamenttiselle semikontrolloijalle tässä piilee armon olemus – ja
omien opettamien oppien loputon täytäntöönpano. Olen etuoikeutettu, kun olen
saanut nähdä niin paljon maailmaa, kohdata mielenkiintoisia ihmisiä ja asioita,
säilyttää lämpimät välit tärkeisiin ihmisiin ja voinut loputtomasti ylläpitää
uteliaisuuteni. Tällä elämänkokemuksella näen jo monet asiat toisin.
Omistaminen on menettänyt merkitystään, yksinkertaisuus on kaunista ja ajan
viettäminen itselle tärkeiden asioiden ja ihmisten parissa on mittaamattoman
arvokasta. Hidasta minusta ei ehkä koskaan tule, mutta jos apinamieleni yrittää
siirtyä suorittamisen moodiin, tiedän, että on aika lähteä luontoon rauhoittumaan.
Tai ottaa aikaa pienelle meditaatiohetkelle tai myönteisten mielikuvien ja
mantrojen vahvistamiselle. Jos kunto sallii, korkeasykkeiselle liikunnalle.
Kaunokirjallisuudelle ammattikirjallisuuden sijaan. Aistit auki läsnäolemisen
tilassa elämiselle. Hengitykselle. Kiitollisuudelle kaikesta siitä mitä on ja
kiitollisuudelle siitä, että osaa olla kiitollinen.
Tässäkin
kohtaa on mahdollisuus haastaa itseään oppimaan, tekemään ja näkemään jotain
uutta. Luulen, että minussa on edelleen jäljellä myös ripaus edelläkävijyyttä,
kuten itseäni edeltävissä sukulaisissani, jos uskaltaudun ottamaan haasteen
vastaan. Se tarkoittaa rohkeutta jälleen kurkistaa oman sielun syvyyksiin ja
rakentaa omalla olemisella, toiminnalla tai sanoilla jotain, jolla on
merkitystä. Löytää rauhassa sellainen olemisen tila, joka liikuttaa itsen
lisäksi myös muita. Tiedän, että kosketuksesta omaan ytimeen kumpuaa se
merkitys, joka parhaiten palvelee elämäntehtävääni ja sisäistä kasvuani. Kun
vielä kerran tulen tietoisemmaksi ajatuksistani, tunteistani, uskomuksistani,
asenteistani, arvoistani ja merkityksistäni, pystyn muuttamaan toimintaani
niin, että toiminnasta syntyy uusi tapa. Kun tavasta tulee uusi rutiini,
vahvistuu ytimenikin ja toivon se tulevan entistä näkyvämmäksi kanssaihmisille.
Tämä kaikki on sen miettimistä ja vahvistamista, mikä on olennaista ja tärkeää
juuri nyt: Vaikka en hyväksy kaikkea, olen arvokas
kaikessa vajavuudessani ja se riittää. Kaikki on hyvin.
Jos haluat
liittyä seuraani tälle ihmiselämän loputtomalle matkalle, voit pohtia muutamaa
ydinkysymystä lähemmin omassa elämässäsi:
v
Olenko valmis pysähtymään ja lähtemään tutkimusmatkalle
itseeni?
v
Olenko riittävän rohkea luopumaan, jotta uutta voi syntyä?
v
Millaiset voimat ohjaavat ajatuksiani, tunteitani ja
toimintaani tai päätöksentekoani?
Kommentit
Lähetä kommentti