Sinä olet osa työ- ja tunneilmapiiriä
Usein suurin haaste muutos ja/tai kriisitilanteessa on myötätuntoisen kuuntelemisen puute. Tiedämme myös sen, että parhaiten näissä tilanteissa selviytyvät he, jotka tulevat toimeen tunnemaailmansa kanssa ja omaavat hyvät läsnäolevan kohtaamisen taidot.
Ihmiset ovat kautta linjan
vähentäneet kontakteja ja somepostauksia, sillä harva uskaltaa kertoa enää mielipiteensä,
kuvata arkeaan tai vaikuttaa; jos johonkin suuntaan kumarrat, samalla pyllistät
toisaalle. Eläminen tässä hetkessä vaatii rohkeutta, sillä teit niin tai näin,
se on aina väärinpäin – ja samalla asettuminen hetkeen vaatii turnauskestävyyden
lisäksi mielen taitoja ja halukkuutta kääntyä sisäänpäin. Asioissa on kuitenkin
lukuisia puolia; monta hyvää asiaa, positiivisuuden voimaa ja toivon viestiä
jää lähettämättä, kun varoo sanojaan tai suoltaa niitä vartioimatta,
linnoittautuu kotiinsa ja pelkää, ettei kesää tule. Työyhteisöissä kuohuu;
kamppaillaan jatkuvan ylivirittymisen ja alivireyden ristiaallokossa, kun
yksilöt pyrkivät selviytymään kukin omaa tapaansa käyttäen, eikä riittävää
psyykkistä tukea ole saatavilla.
Ihmisellä on kuitenkin edelleen
samat perustarpeet kuin ennenkin – ja näiden tarpeiden täyttyminen vaikuttaa
hyvinvointiin. Samalla ymmärretään hyvinvoinnin ja menestyksen ytimessä oleva
psykologinen tiedostaminen sekä vuorovaikutus- ja tunneosaaminen. Työssäni on
näyttäytynyt vahvasti kuinka korona kriittisenä muutostilanteena on nostanut
esiin asioita, joiden ratkaisemiseksi on tarvittu ulkopuolista, psykologista
apua edellä mainittujen taitojen osalta. Olen saanut käydä opettamassa ja
valmentamassa perustaitoja tunteista, syventyä esimiesten kanssa työelämän
tunnetaitoihin, linkittää tunnetaidot käyttäytymisen tasolla
vuorovaikutustaitoihin, puhua keskusteluälykkyydestä ja sosiaalisista tunteista
tarpeiden taustalla. Kaikessa raadollisuudessaan matka jatkuu ja on ollut
erityisen antoisa myös oman oppimisen kannalta; kosketuspinta työyhteisöihin
tuottaa arvokasta tietoa myös kouluttamisen tueksi ja samalla olen asettautunut
tiiviisti itse myös työnohjattavaksi omine tunteineni. On hyvä muistaa, että
oma ammattitaito antaa selviytymisvälineitä, mutta ei poista sitä tosiasiaa,
että ammattilainenkin on inhimillinen ihminen tunteineen päivineen. Saman
etäyhteyden päässä roikun minäkin, työn ja vapaa-ajan rajat kotioloissa hämärtyvät
helposti ja on osattava suojautua lähes joka suunnalta kantautuvalta tuskan
kaiulta.
Ihmisen hyvinvoinnin edellytyksiä
työssä on helpompi hahmottaa, kun tarkastellaan hyvinvoinnin peruslähtökohtia
Abraham Maslowin jo vuonna 1943 julkaiseman psykologisen tarvehierarkia
–teorian pohjalta. Tarpeiden täyttymättömyys johtaa vakaviin vaikeuksiin
kaikilla niillä elämän osa-alueilla, joissa ne eivät täyty – myös työssä.
Ihmisen fysiologiset perustarpeet ovat yhteydessä hengissä säilymiseen ja
luovat pohjan turvallisuuden tunteen rakentumiselle. Tämän vahvan perustan
päälle rakentuvat yhteenkuuluvuuden, rakkauden ja sosiaalisuuden tarpeet,
joiden täytyttyä arvostuksen ja merkityksen tarpeet sekä itsensä toteuttamisen
ja kehittämisen tarpeet mahdollistuvat. On päivänselvää, että fokuksen ollessa
selviytymisen moodissa, muut tarpeet jäävät helposti täyttymystä vaille ja
elämän merkitys keikahtaa nurin.
Nykytutkimus on jalostanut
Maslowin tarvehierarkiaa palvelemaan tätä päivää ja nykyisin puhutaan paljon psykologisesta turvallisuuden tunteesta ja
mahdollisuudesta itseohjautuvuuteen, joiden katsotaan olevan edellytys niin
fyysiselle kuin psyykkiselle hyvinvoinnille. Psykologinen turvallisuuden tunne
on edellytys luottamuksen saavuttamiselle, oli kyseessä sitten henkilökohtainen
sisäinen kokemus turvasta itsessään tai kokemus sosiaalisiin suhteisiin
liittyvästä turvan kokemuksesta. Turvan kokemus, ennen kaikkea sen puute,
aktivoituu tilanteissa, jotka muistuttavat jostain aiemmasta; samalla
käynnistyy kiintymyssuhteisiin kytköksissä oleva puolustautumisreaktio, joka on
usein automaattinen ja osin tiedostamaton. Keskiössä ovat uskomukset, tunnelukot
ja muistot.
Muistot tallentuvat meihin kuvina
ja ne myös muistetaan kuvina, mutta muisti ei ole mikään järjestäytynyt
dokumenttien arkisto. Myös ajattelu ja
järkeily on aina kuvallista. Kuitenkin mielessä on paljon materiaalia, mikä on
työntynyt tiedostamattomaan, josta se vaikuttaa elämässä usein hyvinkin
ratkaisevalla tavalla. Tietoisen minän ja ainutlaatuisen persoonallisuuden
kehittyessä haemme tuosta arkistosta pääsääntöisesti kaikkea sellaista, mikä
tukee minäkuvaamme ja torjumme sellaisen, mikä ei sovi yhteen itse luomamme
kuvan kanssa. Ihminen yrittää säilyttää kelvollisen minäkuvan turvaa ja
tarpeita uhkaavassa tilanteessa ja alkaa käyttäytyä työyhteisössä tavalla,
jossa muut hämmentyvät. Ihminen ei automaattisesti tunnista toimintaansa
reaktioksi, koska saattaa olla täysin tietämätön ärsykkeestä, joka sen
aiheuttaa. Ärsyke on usein muisto ja muistitiedostoihimme on tallennettu
kolmentyyppisiä muistoja: perityt muistot, puhekykyä ja loogista ajattelua
edeltävät muistot sekä traumamuistot muodostavat ärsyke/reaktioperiaatteeseen
perustuvan, suojamekanismina toimivan uskomusjärjestelmän.
Psykologisen turvan tarve on
ihmisessä hyvin syvälle sisään rakentuneena ja koska se on ehdoton edellytys hyvinvoinnille,
se on samalla edellytys myös työhyvinvointia rakentaville toimintatavoille ja
–taidoille. Psykologinen turvallisuus on työyhteisön kivijalka, joka saa
rakennusaineensa luottamuksellisesta ja hyväksyvästä ilmapiiristä. Tämä on
helppo aistia; kun turvan kokemus on rakentunut vahvaksi, työyhteisössä kuunnellaan
toisia ja ollaan kaikkien tarpeita kohtaan sensitiivisiä ja empaattisia.
Työyhteisössä on silloin psykologista pääomaa, jolloin ymmärretään
moninaisuutta ja temperamenttieroja, siellä vallitsee erilaiset tunnetilat
hyväksyvä kulttuuri, keskustelu ja viestintä ovat avoimuutta ja
tasavertaisuutta korostavia. Tällaisessa työyhteisössä vallitsee usein
läsnäolon henki, minkä myötävaikutuksella olemisen tila on levollinen ja kokeiluja
salliva. Ihmisten välillä toimivat puheviestinnän ja fyysisen viestinnän –
ilmeet, eleet, myötätunnon ilmaisut – myös psykologiset, kokemukselliset
kanavat. Silloin ihmisten ydinminät kohtaavat ilman pelkoja seuraamuksista ja
kaikkiaan ihmisten on vaivatonta hyödyntää kollektiivista älykkyyttä ja
hiljaista tietoa.
Työyhteisön kollektiivinen
älykkyys on yhdistelmä vuorovaikutustaitoja, empatiaa, luovuutta, aidon ja
läsnä olevan kohtaamisen taitoa, kykyä innostua yhdessä, hyödyntää ja jakaa
tietoa taitavasti sekä asioiden loppuun saattamista. Kollektiivisesti älykäs,
viisas ihminen kykenee ylittämään oman yksilökeskeisen näkökulmansa ja uskaltaa
pysähtyä miettimään, palvelevatko omat kommentit tai ehdotukset ryhmän yhteistä
tavoitetta. Tämän kaltainen itsereflektio myötävaikuttaa aidon dialogin
syntymiseen, missä työntekijät tulevat aidosti nähdyiksi, kuulluiksi ja
arvostetuiksi. Vahva yhteys toiseen ihmiseen ja hänen yksilöllisyyteensä
säilyy, vaikka ei aina täysin tunnistaisi, mistä toinen puhuu. Yhteinen turva,
kiinnostus ja yhteenkuuluvuus luovat huolenpidon ilmapiirin, jossa oppimista
voi tapahtua, poisoppiminen mahdollistuu ja taidot lisääntyvät jopa
intuitiivisesti.
Psykologisesti turvallisessa, kollektiivisesti älykkäässä ja
itseohjautuvassa yhteisössä työntekijöille ovat selviä sekä omat henkilökohtaiset
tavoitteet, että niiden suhde ryhmän tavoitteisiin. Keskeinen kysymys on
itselle on: ”Mitä minä teen ryhmän eteen? Ihminen osaa ja uskaltaa kysyä myös
itseltään: ”Mitä minä teen, jotta itse hyötyisin?” Tällaisessa yhteisössä
osataan kysyä: mitä me teemme, jotta hän voisi hyötyä? Ja yhteinen kysymys,
mitä me teemme, jotta hyötyisimme tiiminä, liimaa ihmiset yhteen ja auttaa
antamaan parhaan panoksen samaan maalitauluun..
Mitä esimiehen tai verkostoa johtavan tulee tietää ihmisen
perustarpeista vahvistaakseen psykologista turvaa ja kollektiivisen älykkyyden
rakentumista?
Maslowin tarvehierarkiaa
mukaellen ja eritellen, ihmisellä on 7 perustarvetta. Perustarpeiden tyydyttyminen
luo pohjan tärkeimmälle – psykologiselle turvallisuuden tunteelle – ja
se vaikuttaa tunteisiin ja mahdollisuuteen kiinnittyä yhteisöön, ja sitä kautta
käyttäytymiseen. On tärkeää olla tietoinen näistä:
•
Kiinnostus:
on tärkeää saada kokemus siitä, että joku ihminen on kiinnostunut sinusta aidosti….
•
Ymmärrys:
….ja haluaa ymmärtää sinua, sinun kokemusmaailmaasi ja sitä mikä tekee sinusta
ainutlaatuisesti yksilöllisen sinän….ja miksi haluat kertoa itsestäsi ja
kokemusmaailmastasi näin…
•
Arvostus:
….ja arvostaa sinua sellaisena kuin olet, mitä osaat, mikä on sinulle arvokasta
ja tärkeää ja mitä tavoittelet….
•
Reiluus:
Tarve kokea reiluutta on vahva perustarve, jonka puutteelliseen kokemiseen voi
odottaa vahvaa reagointia, sillä reiluuden tunteen taustalla on rehellisyys,
avoimuus, oikeudenmukaisuus ja korkea moraali.
•
Hallinnan
tunne (elämänhallinta): Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve vaikuttaa itseä
koskeviin asioihin. Psykologinen elämänhallinnan tunne syntyy yleisestä
kyvykkyydestä ja siitä vapaudesta, kun tietää voivansa vaikuttaa, päättää ja
määrätä oman elämän asioista edes jossain määrin.
•
Edistyminen:
Tarve saada aikaiseksi ja edistyä omien asioiden suhteen on vahva pitkän aikavälin
tarve. Tekemisen näkyväksi saattaminen, palaute tekemisestä ja olemisesta, kehittymisen
huomaaminen motivoivat ja vievät eteenpäin.
•
Merkitys:
Tarve olla osa jotain, kuulua johonkin ja nähdä oman tekemisen merkitys suhteessa
kokonaisuuteen, luo puitteet elämän arvokkaaksi kokemiselle.
Jarkko Rantanen puhuu kirjassaan Johda
tunneilmastoa, kuinka tarpeista kolme ensimmäistä - olla kiinnostava,
olla ymmärretty ja arvostettu toisten silmissä - ovat sidoksissa toisiinsa,
mutta toimivat myös toisistaan riippumatta. Merkittävää on se, että aidoimmat ja voimakkaimmat tunnetason
kohtaamiset ihmisten välillä syntyvät, kun kaikki nämä kolme tarvetta täyttyy
samanaikaisesti.
Kun kiinnostus, ymmärrys ja arvostus kokemuksena
täydentyvät reiluudella, syntyy yhteenkuuluvuuden tunne, mikä on avain aidon sosiaalisen
kontaktin luomiseen. Kun keskustelukumppanisi sanoo ääneen, miltä tuntuu,
syntyy tunnetason yhteys. Psykologinen elämänallinnan tarve puolestaan on läsnä
kaikessa elämässä. Kaksi viimeistä tarvetta - edistyminen ja merkitys
- korostuvat pidemmällä ajanjaksolla ja ovat olennaisia työ- ja
oppimismotivaation ymmärtämisessä sekä muutostilanteissa.
Sinä olet osa työ- ja
tunneilmapiiriä
Kuuntelemaan pyrkivä, psykologista
turvallisuutta lisäävä, ymmärtävä keskustelu puolestaan lisää mielihyvähormoni
oksitosiinin erittymistä, jolloin yhteistyön, kommunikoinnin ja luottamuksen
määrä kasvaa. Hyväksyvän kuuntelemisen maaginen voima syntyy siitä, kun
kohdistaa täyden läsnäolonsa ja avoimen asenteensa puhujaan ja hänen
sanomaansa, jolloin kuulee sanojen takana olevat ajatukset, kokemukset ja pyrkimykset.
Oksitosiinin parantava vaikutus käynnistyy, kun ydinminät kohtaavat, ei
pelkästään työroolit tai temperamentit. Oksitosiinin vaikutus on kuitenkin lyhytaikainen,
jonka vuoksi muutostilanteessa myönteistä vuorovaikutusta tarvitaan runsaasti. Positiivinen
psykologia on myös tutkimuksissaan todennut kuinka paljon enemmän tarvitsemme
myönteistä kommunikaatiota vahvistamaan yhtä negaatiota ja suhdeluku on huimat
3:1 ja 6:1 riippuen siitä kuinka läheisestä suhteesta on kyse.
Hyvän työ- ja tunneilmapiirin luominen
ei ole vain keskustelua, vaan siihen liittyy vahvasti myös tekeminen. Koska sinäkin
olet osa työ- ja tunneilmapiiriä, voit vaikuttaa siihen mm. näin:
1. MITÄ TUOT HUONEESEEN, KUN
TULET HUONEESEEN? Tunteet
tarttuvat. Pohdi, mihin kaikkeen sinä haluat olla osallisena ja vaikuttaa. Millaisella
äänensävyllä puhut? Oletko kohottamassa vai latistamassa?
2. HOIDA työsi hyvin – tee
parhaasi käyttämällä vahvuuksiasi, se riittää. Itsesi hyvin tunteminen mahdollistaa
myötätunnon ja toisten arvon näkemisen. Kohtele kaikkia ihmisiä kunnioittavasti
ja arvostavasti.
3. TUKEUDU faktoihin,
mutta uskalla ajatella mahdollisuuskeskeisesti ja unelmoida. Älä levitä huhuja,
vaan kysy ja rakenna luottamusta. Ole itse sellainen, millaisena haluat muut
nähdä.
4. OLE avoin
erilaisuudelle ja erimielisyydelle. Kehitä sietokykyäsi ymmärtämällä, että eri
toimintatyylin omaavat ihmiset tuovat omat vahvuutensa työyhteisöön. Kyky
kyseenalaistaa on kasvun ydin.
5. TARJOA ja ota
vastaan apua, tukea, myötätuntoa ja neuvoja. Siedä keskeneräisyyttä toisissa ja
erityisesti itsessäsi. Se mahdollistaa tekemisen silkasta tekemisen riemusta.
6. JÄRJESTÄ aikaa keskustelulle – luo yhteyttä. Vaihda mielipiteitä,
anna ja ota vastaan palautetta. Ravitse työyhteisösi aitoutta ja ihmissuhteiden
syvyyttä antamalla 100 % läsnäolosi hänelle, jonka kohtaat.
7. KUNNIOITA yhteisiä
pelisääntöjä ja toisen rajoja – ja piirrä itsekin omat rajasi niin, että
muutkin ne huomaavat.
8. KORJAA epäkohdat, joihin voit vaikuttaa. Jos et voi vaikuttaa, kerro huolesi sille, joka voi. Loppujen kanssa voit jäädä odottelemaan, niihin ei ole aiheellista käyttää turhaan energiaa.
9. HUOMAA HYVÄ ja kerro se ääneen - älä valita pikkuasioista.
10. TOIMI TARPEIDESI
MYÖTÄISESTI. HUOLEHDI aktiivisesti työstä palautumisesta myös
työpäivän keskellä. Ota itsellesi aikaa hengittää ja venytellä, viedä hetkeksi
huomio asioihin, jotka virkistävät ja tuottavat iloa – tämä lisää luovuuttasi
ja aikaansaavuuttasi.
Iloa ja hyvinvointia työhösi toivoen,
<3 Katja
Kommentit
Lähetä kommentti