Coachien ammatillinen ohjaus osaamisen kehittämisen, työn laadun ja jaksamisen tukena


Millä tavoin suhtaudut itseesi? Miten arvioit oman osaamiseesi? Millä tavoin pidät huolta ammatillisesta hyvinvoinnistasi? Miten panostat psykologiseen kehittymiseesi? 


Ihmissuhdealalla ja auttamistyössä edelliset kysymykset ovat oleellinen osa ammattietiikkaa. Ensin on tunnettava itsensä syvällisesti, opittava johtamaan itseään ja energiaansa ajatusten, tunteiden ja toiminnan tasolla ja vasta sitten voi auttaa tai johtaa muita. Uskon, että kaikki coaching- ja valmennusalalla työskentelevät haluavat tarjota laadukasta, ammattitaitoista ja ajan hermolla pysyvää työpanosta asiakkailleen ja pitää elinvoimansa virtaavana, sillä coaching- ja valmennustyö on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisessa työelämässä, ala on jatkuvassa kasvussa ja osaville coacheille on kysyntää. 

Coachingia toteutetaan organisaatioissa eri tasoilla, jolloin sen tehokkuus ja toimivuus perustuvat
Coachingin tasot
työskentelyn jatkuvuuteen. Strateginen näkökulma on avannut mahdollisuuden erilaisten mittausmenetelmien käyttöön ja coaching on mennyt vuosien saatossa yhä ammattimaisempaan suuntaan, minkä vuoksi työlle on asetettu entistä enemmän pätevyys- ja osaamisvaatimuksia. 

Ammatticoachilta vaaditaan asianmukainen alan koulutus, joka sisältää coaching- ja valmennusprosessin ratkaisukeskeisen rakenteen ja dialogin hallitsemisen, pedagogiset coachingin ydintaidot, erilaisten itsetuntemusta tukevien menetelmien taitamisen ja lisäksi käyttäytymistieteellistä tietoa ihmismielen toiminnasta ja elämänhallinnan taitoihin liittyvää laajaa osaamista. Lisäksi koulutus edellyttää oman henkilökohtaisen kasvuprosessin läpikäymistä rinnakkain ammatillisten taitojen kasvuprosessin kanssa, kuten työnohjaus- tai terapiakoulutuksessa, sekä kymmeniä tunteja asiakasarvioitua valmennusharjoittelua. Näillä varmistetaan se, että coach on läpikäynyt omaa elämäänsä ja saavuttanut senkaltaisen itsetuntemuksen tason, että kykenee kunnioittamaan coachattavaa, ryhmää ja organisaatiota siirtämällä omat ajatukset, tunteet ja aiemmat tapahtumat syrjään, jotta ne eivät ohjaa hänen tulkintojaan asioista. (Lisätietoja seuraavista alkavista koulutuksista löydät täältä: www.lapinkesayliopisto.fi ja  www.valmentamo.fi.)

Coachiksi valmistumisen jälkeen alalla työskentely vaatii oman ammatillisen ohjauksen järjestämistä osaamisen kehittämisen, työn laadun ja jaksamisen tueksi. Coachien ammatillinen ohjaus on pedagoginen prosessi, jonka avulla saadaan aikaan itsetuntemuksen kasvua, reflektoivaa oppimista, tiedollista ja taidollista kehitystä, tasapainoa ja hyvinvointia sekä työhön, että arkeen. Ohjauksen perimmäisenä tavoitteena on vastata coaching- ja valmennustyölle asetettuihin kansainvälisiin (ICF) ohjeisiin ja vaatimuksiin, joita ovat mm.

·         ammattitaidon jatkuva ylläpitäminen ja taitojen harjoittaminen

·         ammatillinen identiteetti ja merkityksellisyyden kokemus

·         itsetuntemuksen kehittyminen

·         osaamisen näkyväksi tekeminen

·         työkunnon ylläpitäminen

·      työhön liittyvien tunteiden purkaminen ja käsitteleminen sekä läsnäolon vahvistaminen

·        uusien näkökulmien etsiminen

·       voimavarojen löytäminen kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen

·         työskentelyn eettisyys

·         omien rajojen ja osaamisen tunnistaminen

Coachien ammatillinen ohjaus on toteutuksen tavasta riippumatta oman persoonan ja työn
tutkimista, arviointia ja kehittämistä alalla pitkään työskennelleen, koulutetun ohjaajan avulla. Siihen vahvasti liittyviä teemoja ovat työrooliin liittyvät kysymykset sekä yksilöasiakastyöhön tai ryhmävalmentamiseen liittyvien tunteiden ja kokemusten tulkitseminen ja jäsentäminen. Coachien ammatillinen ohjaus voi käytännössä olla yksilöohjausta, ryhmäohjausta, teemallista koulutuksen ja valmentamisen välimaastoon sijoittuvaa ryhmäohjausta tai case-ohjausta. 

Pitkään coaching- ja valmennustaitojen kouluttajana ja coachien ammatillisena ohjaajana työskennelleenä olen huomannut, että vain murto-osa coacheista on systemaattisesti sitoutunut pitämään yllä ammatillista kehittymistään – ja se puolestaan vaikuttaa siihen, että oman paikan löytäminen coachingin laajassa kentässä voi olla haasteellista, jaksaminen hiipuu ja rajat oman osaamisen ja työn vaativuuden välillä hämärtyvät. 

Vertaiscoaching ja vaihtokauppana tapahtuvat coachigit ovat erinomainen lisä reflektoida omaa osaamista, mutta eivät korvaa ammatillista ohjausta, jossa painopiste on strategisesti pidempikestoisessa ja syvemmässä henkilökohtaisessa kasvuprosessissa, kipupisteiden avaamisessa ja kehittymisen tukemisessa. Ammatillisella ohjauksella voidaan saavuttaa kumuloituvaa osaamisen kehittymistä, kuten itseluottamuksen lisääntymistä, stressin vähenemistä, käyttäytymismallien ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja motivaatiota toimia ja saavuttaa tavoitteita. Kun omaa työtä voi tarkastella ulkopuolisen asiantuntijan avulla eri näkökulmista, oma taakka kevenee ja toimintarohkeus kasvaa.

Mitä coachien ammatillisen ohjauksen eri muodot käytännössä tarkoittavat?

Ammatillisen yksilöohjauksen tavoitteena on löytää ratkaisuja coaching- ja valmennustyöhön tai persoonaan liittyviin haasteisiin ja mahdollisuuksiin, vahvistaa ammatillista identiteettiä ja tukea kasvua erityisesti coachiksi valmistumisen jälkeen tai työuran taitekohdissa. Ohjattava määrittelee työskentelyn tavoitteet ja ammatillinen ohjaaja toimii ajatuskumppanina, näkökulmien avartajana ja auttaa häntä tulemaan tietoiseksi omasta ajattelusta, tunteista, tarpeista ja tukee oman toiminnan ohjaamisessa ja/tai kehittymään asiassa, joka voi olla sekä henkilökohtainen, että työhön liittyvä. Yksilöohjauksen fokus on itsetuntemuksen lisäämisessä, tunnetyöskentelyssä, osaamisen näkyväksi tekemisessä ja suunnan löytämisessä. Ammatillinen ohjaaja löytää keinot luoda luottamuksellinen tila, johon ohjattava voi asettua vapaasti näkemään ja selkiyttämään omia mahdollisuuksiaan sekä kasvaa ihmisenä, että toimia siinä roolissa ja siinä kontekstissa, missä haluaa toimia.

Case –ohjaus tarjoaa apua asiakas- tai ryhmäprosessin eteenpäin viemiseen ja ristiriita/ongelmatilanteiden ratkomiseen. Se voi olla myös coaching -prosessin rakenteeseen ja dialogiin liittyvää fokusoitumista, oman ammatillisen osaamisen tunnistamista, rajojen vahvistamista, asiakastapauksiin liittyvien vahvojen tunteiden tutkimista ja purkamista sekä niistä oppimista. Tavoitteena on ihmismielen toiminnan ymmärtämisen laajentaminen, oman ja toisen käyttäytymisen ymmärtäminen, näkökulmien avartaminen sekä erilaisten menetelmien kokeilemiseen kannustaminen.

Valmennusalalla aloittelevalle yrittäjälle suunnattu ammatillinen ohjaus on toiminnan strategista kehittämistä, uusien palvelujen ideointia ja tuotteistamista tai koulutus ja/tai asiakasprosessien suunnittelua, ohjaamista ja seuraamista. Ohjauksella tavoitellaan osaamisen kehittymistä, ajankäytön hallintaa, liiketoiminnan vakiinnuttamista, myynnin ja markkinoinnin sujuvuutta, yhteistyökumppaneiden löytymistä ja sillä on suora apu myös psyykkiseen hyvinvointiin. Itseluottamuksen kasvu luo rohkeutta ja lisää onnellisuutta, mikä johtaa sujuvan toimintaan.


Coachien teemallinen ryhmäohjaus on vahvasti tavoitteellinen ja ratkaisukeskeinen oppimis- ja kasvuprosessi, jonka tarkoituksena on syventää itsetuntemusta ja oppia uusia taitoja ja menetelmiä valmennustyön tueksi. Teemalliset ryhmäohjaukset toteutetaan suljettuina prosesseina vahvassa sitoutumisen ja läsnäolon hengessä, jolloin kasvua ja kehittymistä tukeva ilmapiiri voi syntyä ja totutusta poisoppimista tapahtua. Luomme tietoisesti vahvan ja turvallisen yhteisön, jossa vallitsee salliva ja jokaisen ihmisen sen hetkistä tilannetta kunnioittava ilmapiiri, jossa asioita voidaan nostaa valaistavaksi eri näkökulmista. Ryhmäohjaus tuottaa myös mahdollisuuden tutustua ja verkostoitua toisiin alalla työskenteleviin ja edistää myös ryhmävalmentamiseen liittyviä taitoja. 

Teemallinen ryhmäohjaus mahdollistaa kaksi rinnakkaista prosessia samoin kuin coaching-koulutus, joista henkilökohtaisen kasvun prosessi toteutuu mielen valmentamisen taitoja reflektoimalla ja itsetuntemusta syventämällä sekä ammatillinen kasvu coaching- ja itseilmaisun taitoja harjoittelemalla. Lopputuloksena ryhmässä yksilöt vahvistuvat, työhyvinvointi lisääntyy, näkökulmat laajenevat ja ryhmävalmennusmenetelmän avulla opetettava case-ohjaus tuo varmuutta omaan työhön. Kasvun mahdollistaa tavoitteellisesti ohjattu yhteinen aika muiden ammatticoachien kanssa, uutta oppien sekä omaa ja yhteistä voimaa löytäen. 

Lopulliset ammatillisen ohjauksen tavoitteet täsmennetään aina yhdessä ohjattavan tai ryhmän kanssa ja samalla sovitaan ohjausprosessin pituudesta ja toteutustavasta.  Ohjaus on 100 % vaitiolovelvollista ja noudattaa ihmissuhdealalle luotuja auttamistyön kriteerejä. Ammatillisessa ohjauksessa näkyy ohjaajan/kouluttajan vahva käyttäytymistieteellinen teoriatausta ja käytäntö sekä monipuolisen työhistorian mukanaan tuoma kokemus.

Mihin coachien ammatillinen ohjaus perustuu ja millaisia menetelmiä siinä käytetään?

Coachien ammatillisen ohjauksen teoreettisena viitekehyksenä on kognitiivinen käyttäytymistiede, positiivinen pedagogiikka, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen toimintaorientaatio sekä positiivinen- ja valmentava psykologia. Lisäksi sovellan työskentelyyn kullekin henkilölle/ryhmälle parhaiten toimivia menetelmiä työ- ja johtamistieteistä, mielen- ja ajattelun filosofiasta, psykoterapian eri suuntauksista, kasvatustieteestä, sosiaalitieteistä, urheiluvalmennuksesta, NLP:sta, DISC –toimintatyylianalyysistä, Enneagrammi -persoonallisuusmallista, Mind-body bridgingista sekä yritysneuvonnasta. Menetelminä käytän dialogista keskustelua, teemallisia valmentavia keskusteluja, toiminnallisia menetelmiä, kuten kortteja, kirjoittamista, valokuvausta ja mielikuvaharjoituksia sekä case –työskentelyä. Ammatillinen ohjaus on hyvin käytännönläheistä ja perustuu pedagogisesti kokemukselliseen oppimiseen itsereflektoinnin, yhdessä ajattelun, tiedon ja taidon yhteisen prosessoinnin ja harjoituksissa käytettävien moninaisten menetelmien omakohtaisen läpikäymisen kautta. 

Minustako sinulle ammatillinen ohjaaja?

Coachien ammatillinen ohjaus on vuosien saatossa muotoutunut integratiivinen työskentelymalli ja -tapa, jota teen koko persoonallani ja ammattitaidollani. Jos haluat tutustua minuun ja työskentelytapaani tarkemmin, lisää tietoa löydät täältä: https://katjavainikainen.blogspot.com/p/katja.html Esitteen coachien ammatillisesta ohjauksesta ja ryhmäohjauksen päivämääristä voit pyytää kirjoittamalla minulle: valmennusseveliina@gmail.com 

Pidetään huolta itsestämme <3

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Näkökulman vaihtamisen taito

Miksi ammatticoach tarvitsee kriisi- ja traumaosaamista?

Ymmärrä itseäsi: Mielen ja kehon toiminta kriisi- ja stressitilanteessa