Coachien ammatillinen ohjaus osaamisen kehittämisen, työn laadun ja jaksamisen tukena
Millä tavoin suhtaudut itseesi? Miten arvioit oman osaamiseesi? Millä tavoin pidät huolta ammatillisesta hyvinvoinnistasi? Miten panostat psykologiseen kehittymiseesi?
Ihmissuhdealalla ja auttamistyössä edelliset kysymykset ovat oleellinen osa ammattietiikkaa. Ensin on tunnettava itsensä syvällisesti, opittava johtamaan itseään ja energiaansa ajatusten, tunteiden ja toiminnan tasolla ja vasta sitten voi auttaa tai johtaa muita. Uskon, että kaikki coaching- ja valmennusalalla työskentelevät haluavat tarjota laadukasta, ammattitaitoista ja ajan hermolla pysyvää työpanosta asiakkailleen ja pitää elinvoimansa virtaavana, sillä coaching- ja valmennustyö on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisessa työelämässä, ala on jatkuvassa kasvussa ja osaville coacheille on kysyntää.
Coachingia toteutetaan organisaatioissa eri tasoilla, jolloin sen tehokkuus ja toimivuus perustuvat
Coachingin tasot |
Ammatticoachilta
vaaditaan asianmukainen alan koulutus, joka sisältää coaching- ja
valmennusprosessin ratkaisukeskeisen rakenteen ja dialogin hallitsemisen, pedagogiset
coachingin ydintaidot, erilaisten itsetuntemusta tukevien menetelmien
taitamisen ja lisäksi käyttäytymistieteellistä tietoa ihmismielen toiminnasta
ja elämänhallinnan taitoihin liittyvää laajaa osaamista. Lisäksi koulutus
edellyttää oman henkilökohtaisen kasvuprosessin läpikäymistä rinnakkain
ammatillisten taitojen kasvuprosessin kanssa, kuten työnohjaus- tai terapiakoulutuksessa,
sekä kymmeniä tunteja asiakasarvioitua valmennusharjoittelua. Näillä varmistetaan
se, että coach on läpikäynyt omaa elämäänsä ja saavuttanut senkaltaisen
itsetuntemuksen tason, että kykenee kunnioittamaan coachattavaa, ryhmää
ja organisaatiota siirtämällä omat ajatukset, tunteet ja aiemmat tapahtumat syrjään,
jotta ne eivät ohjaa hänen tulkintojaan asioista. (Lisätietoja seuraavista alkavista koulutuksista löydät täältä: www.lapinkesayliopisto.fi ja www.valmentamo.fi.)
Coachiksi
valmistumisen jälkeen alalla työskentely vaatii oman ammatillisen ohjauksen järjestämistä
osaamisen kehittämisen, työn laadun ja jaksamisen tueksi. Coachien ammatillinen
ohjaus on pedagoginen prosessi, jonka avulla saadaan aikaan itsetuntemuksen kasvua,
reflektoivaa oppimista, tiedollista ja taidollista kehitystä, tasapainoa ja
hyvinvointia sekä työhön, että arkeen. Ohjauksen perimmäisenä tavoitteena on
vastata coaching- ja valmennustyölle asetettuihin kansainvälisiin (ICF)
ohjeisiin ja vaatimuksiin, joita ovat mm.
·
ammattitaidon jatkuva ylläpitäminen ja
taitojen harjoittaminen
·
ammatillinen
identiteetti ja merkityksellisyyden kokemus
·
itsetuntemuksen
kehittyminen
·
osaamisen
näkyväksi tekeminen
·
työkunnon ylläpitäminen
· työhön liittyvien
tunteiden purkaminen ja käsitteleminen sekä läsnäolon vahvistaminen
· uusien
näkökulmien etsiminen
· voimavarojen
löytäminen kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen
·
työskentelyn eettisyys
·
omien rajojen ja
osaamisen tunnistaminen
Coachien ammatillinen ohjaus on toteutuksen tavasta riippumatta oman
persoonan ja työn
tutkimista, arviointia ja kehittämistä alalla pitkään
työskennelleen, koulutetun ohjaajan avulla. Siihen vahvasti liittyviä teemoja
ovat työrooliin liittyvät kysymykset sekä yksilöasiakastyöhön tai
ryhmävalmentamiseen liittyvien tunteiden ja kokemusten tulkitseminen ja
jäsentäminen. Coachien ammatillinen ohjaus
voi käytännössä olla yksilöohjausta, ryhmäohjausta, teemallista koulutuksen
ja valmentamisen välimaastoon sijoittuvaa ryhmäohjausta tai case-ohjausta.
Pitkään
coaching- ja valmennustaitojen kouluttajana ja coachien ammatillisena ohjaajana
työskennelleenä olen huomannut, että vain murto-osa coacheista on
systemaattisesti sitoutunut pitämään yllä ammatillista kehittymistään – ja se
puolestaan vaikuttaa siihen, että oman paikan löytäminen coachingin laajassa kentässä
voi olla haasteellista, jaksaminen hiipuu ja rajat oman osaamisen ja työn
vaativuuden välillä hämärtyvät.
Vertaiscoaching ja vaihtokauppana tapahtuvat coachigit ovat erinomainen lisä reflektoida omaa osaamista, mutta eivät korvaa ammatillista ohjausta, jossa painopiste on strategisesti pidempikestoisessa ja syvemmässä henkilökohtaisessa kasvuprosessissa, kipupisteiden avaamisessa ja kehittymisen tukemisessa. Ammatillisella ohjauksella voidaan saavuttaa kumuloituvaa osaamisen kehittymistä, kuten itseluottamuksen lisääntymistä, stressin vähenemistä, käyttäytymismallien ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja motivaatiota toimia ja saavuttaa tavoitteita. Kun omaa työtä voi tarkastella ulkopuolisen asiantuntijan avulla eri näkökulmista, oma taakka kevenee ja toimintarohkeus kasvaa.
Vertaiscoaching ja vaihtokauppana tapahtuvat coachigit ovat erinomainen lisä reflektoida omaa osaamista, mutta eivät korvaa ammatillista ohjausta, jossa painopiste on strategisesti pidempikestoisessa ja syvemmässä henkilökohtaisessa kasvuprosessissa, kipupisteiden avaamisessa ja kehittymisen tukemisessa. Ammatillisella ohjauksella voidaan saavuttaa kumuloituvaa osaamisen kehittymistä, kuten itseluottamuksen lisääntymistä, stressin vähenemistä, käyttäytymismallien ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä ja motivaatiota toimia ja saavuttaa tavoitteita. Kun omaa työtä voi tarkastella ulkopuolisen asiantuntijan avulla eri näkökulmista, oma taakka kevenee ja toimintarohkeus kasvaa.
Mitä coachien ammatillisen ohjauksen
eri muodot käytännössä tarkoittavat?
Ammatillisen
yksilöohjauksen tavoitteena on
löytää ratkaisuja coaching- ja valmennustyöhön tai persoonaan liittyviin
haasteisiin ja mahdollisuuksiin, vahvistaa ammatillista identiteettiä ja tukea
kasvua erityisesti coachiksi valmistumisen jälkeen tai työuran taitekohdissa.
Ohjattava määrittelee työskentelyn tavoitteet ja ammatillinen ohjaaja toimii
ajatuskumppanina, näkökulmien avartajana ja auttaa häntä tulemaan
tietoiseksi omasta ajattelusta, tunteista, tarpeista ja tukee oman toiminnan
ohjaamisessa ja/tai kehittymään asiassa,
joka voi olla sekä henkilökohtainen, että työhön liittyvä. Yksilöohjauksen
fokus on itsetuntemuksen lisäämisessä, tunnetyöskentelyssä, osaamisen näkyväksi
tekemisessä ja suunnan löytämisessä. Ammatillinen ohjaaja löytää keinot
luoda luottamuksellinen tila, johon ohjattava voi asettua vapaasti näkemään ja
selkiyttämään omia mahdollisuuksiaan sekä kasvaa ihmisenä, että toimia siinä
roolissa ja siinä kontekstissa, missä haluaa toimia.
Case –ohjaus tarjoaa apua asiakas- tai ryhmäprosessin
eteenpäin viemiseen ja ristiriita/ongelmatilanteiden ratkomiseen. Se voi olla
myös coaching -prosessin rakenteeseen ja dialogiin liittyvää fokusoitumista,
oman ammatillisen osaamisen tunnistamista, rajojen vahvistamista,
asiakastapauksiin liittyvien vahvojen tunteiden tutkimista ja purkamista sekä
niistä oppimista. Tavoitteena on ihmismielen toiminnan ymmärtämisen
laajentaminen, oman ja toisen käyttäytymisen ymmärtäminen, näkökulmien
avartaminen sekä erilaisten menetelmien kokeilemiseen kannustaminen.
Valmennusalalla
aloittelevalle yrittäjälle suunnattu
ammatillinen ohjaus on toiminnan strategista kehittämistä, uusien palvelujen
ideointia ja tuotteistamista tai koulutus ja/tai asiakasprosessien
suunnittelua, ohjaamista ja seuraamista. Ohjauksella tavoitellaan osaamisen
kehittymistä, ajankäytön hallintaa, liiketoiminnan vakiinnuttamista, myynnin ja
markkinoinnin sujuvuutta, yhteistyökumppaneiden löytymistä ja sillä on suora
apu myös psyykkiseen hyvinvointiin. Itseluottamuksen kasvu luo rohkeutta ja
lisää onnellisuutta, mikä johtaa sujuvan toimintaan.
Coachien
teemallinen ryhmäohjaus on vahvasti
tavoitteellinen ja ratkaisukeskeinen oppimis- ja kasvuprosessi, jonka
tarkoituksena on syventää itsetuntemusta ja oppia uusia taitoja ja menetelmiä
valmennustyön tueksi. Teemalliset ryhmäohjaukset toteutetaan suljettuina
prosesseina vahvassa sitoutumisen ja läsnäolon hengessä, jolloin kasvua ja
kehittymistä tukeva ilmapiiri voi syntyä ja totutusta poisoppimista tapahtua. Luomme
tietoisesti vahvan ja turvallisen yhteisön, jossa vallitsee salliva ja jokaisen
ihmisen sen hetkistä tilannetta kunnioittava ilmapiiri, jossa asioita voidaan
nostaa valaistavaksi eri näkökulmista. Ryhmäohjaus tuottaa myös mahdollisuuden
tutustua ja verkostoitua toisiin alalla työskenteleviin ja edistää myös ryhmävalmentamiseen
liittyviä taitoja.
Teemallinen ryhmäohjaus mahdollistaa kaksi rinnakkaista prosessia samoin kuin coaching-koulutus, joista henkilökohtaisen kasvun prosessi toteutuu mielen valmentamisen taitoja reflektoimalla ja itsetuntemusta syventämällä sekä ammatillinen kasvu coaching- ja itseilmaisun taitoja harjoittelemalla. Lopputuloksena ryhmässä yksilöt vahvistuvat, työhyvinvointi lisääntyy, näkökulmat laajenevat ja ryhmävalmennusmenetelmän avulla opetettava case-ohjaus tuo varmuutta omaan työhön. Kasvun mahdollistaa tavoitteellisesti ohjattu yhteinen aika muiden ammatticoachien kanssa, uutta oppien sekä omaa ja yhteistä voimaa löytäen.
Teemallinen ryhmäohjaus mahdollistaa kaksi rinnakkaista prosessia samoin kuin coaching-koulutus, joista henkilökohtaisen kasvun prosessi toteutuu mielen valmentamisen taitoja reflektoimalla ja itsetuntemusta syventämällä sekä ammatillinen kasvu coaching- ja itseilmaisun taitoja harjoittelemalla. Lopputuloksena ryhmässä yksilöt vahvistuvat, työhyvinvointi lisääntyy, näkökulmat laajenevat ja ryhmävalmennusmenetelmän avulla opetettava case-ohjaus tuo varmuutta omaan työhön. Kasvun mahdollistaa tavoitteellisesti ohjattu yhteinen aika muiden ammatticoachien kanssa, uutta oppien sekä omaa ja yhteistä voimaa löytäen.
Lopulliset
ammatillisen ohjauksen tavoitteet
täsmennetään aina yhdessä ohjattavan tai ryhmän kanssa ja samalla sovitaan ohjausprosessin pituudesta ja toteutustavasta. Ohjaus on 100 % vaitiolovelvollista ja noudattaa ihmissuhdealalle luotuja auttamistyön kriteerejä. Ammatillisessa ohjauksessa näkyy ohjaajan/kouluttajan vahva käyttäytymistieteellinen teoriatausta ja käytäntö sekä monipuolisen
työhistorian mukanaan tuoma kokemus.
Mihin coachien ammatillinen ohjaus
perustuu ja millaisia menetelmiä siinä käytetään?
Coachien ammatillisen ohjauksen teoreettisena viitekehyksenä on kognitiivinen
käyttäytymistiede, positiivinen pedagogiikka, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen toimintaorientaatio
sekä positiivinen- ja valmentava psykologia. Lisäksi sovellan työskentelyyn kullekin henkilölle/ryhmälle parhaiten
toimivia menetelmiä työ- ja johtamistieteistä, mielen- ja ajattelun
filosofiasta, psykoterapian eri suuntauksista, kasvatustieteestä,
sosiaalitieteistä, urheiluvalmennuksesta, NLP:sta, DISC
–toimintatyylianalyysistä, Enneagrammi -persoonallisuusmallista, Mind-body
bridgingista sekä yritysneuvonnasta. Menetelminä käytän dialogista
keskustelua, teemallisia valmentavia keskusteluja, toiminnallisia menetelmiä,
kuten kortteja, kirjoittamista, valokuvausta ja mielikuvaharjoituksia sekä case
–työskentelyä. Ammatillinen ohjaus on hyvin käytännönläheistä ja perustuu pedagogisesti kokemukselliseen
oppimiseen itsereflektoinnin, yhdessä ajattelun, tiedon ja taidon yhteisen
prosessoinnin ja harjoituksissa käytettävien moninaisten menetelmien
omakohtaisen läpikäymisen kautta.
Minustako sinulle ammatillinen ohjaaja?
Coachien ammatillinen ohjaus on vuosien saatossa muotoutunut integratiivinen työskentelymalli ja -tapa, jota teen koko persoonallani ja ammattitaidollani. Jos haluat tutustua minuun ja
työskentelytapaani tarkemmin, lisää tietoa löydät täältä: https://katjavainikainen.blogspot.com/p/katja.html
Esitteen coachien ammatillisesta ohjauksesta ja ryhmäohjauksen päivämääristä voit
pyytää kirjoittamalla minulle: valmennusseveliina@gmail.com
Pidetään huolta itsestämme <3
Kommentit
Lähetä kommentti