Apua auttajalle – Kuinka pidät yllä omaa hyvinvointiasi, jaksamistasi ja ammatillista kasvuasi koronan keskellä?
Auttaminen on iso osa inhimillistä ihmisyyttä, joka lisää hyvinvointia
ja elämän merkityksellisyyttä. Se on sitä, että uskaltaa rakastaa
ratkaisemattomia kysymyksiä ja silti luottaa kysymysten voimaan ja rakastaa
myös kysyjää. Auttaminen on joillekin geenikoodissa määräytynyt työelämän polku,
elämäntehtävä ja tapa ilmentää itseään, joillekin vapaaehtoistyö. Pystyäkseen
auttamaan muita, auttajan ensisijainen tehtävä on kuitenkin auttaa ensin
itseään; vastata omasta ammattitaidostaan, hyvinvoinnistaan ja työn tekemisen
seurauksista itsensä lisäksi lähipiirilleen. Se edellyttää oman työn,
työtapojen, roolien ja auttamistyön taustalla osittain piilossa olevien motiivien
syvällistä tarkastelua, sekä sen ymmärtämistä, että auttajan tärkein työväline
on hänen persoonansa. Se tuo mukanaan erityisen alttiuden psykologiselle
stressille ja kuormittumiselle.
Koronatilanteen kehyskertomukseksi
on muotoutunut sota ja tarinassa toimijuutta on kuvattu käsitteillä
eturintamassa työskentely, taistelu, uhka – on siis olemassa voittajat ja
häviäjät. Ymmärrän hyvin tämänkaltaisen tarinallistamisen, joskaan en
allekirjoita kuvausta taistelun osapuolista näkymätöntä uhkaa vastaan.
Taistelutahto on myönteinen voimavara, mutta ei tae selviytymisestä vakavan
sairauden edessä, jossa kyse on immuunipuolustuksesta. Tärkeä tehtävä on pitää
rutiineja yllä päivärytmin avulla ja vaalimalla valoisaa mielialaa, jolloin
energiaa vapautuu myös itsestä huolen pitämiseen ja huolehtimisen arvoisena
olemiseen – ja tämän tiedetään vahvistavan immuunipuolustusta.
Auttamistyö on kahden kauppa,
jossa parhaimmillaan molemmat saavat tarvitsemansa; avun ja palkitsevan
merkityksellisyyden tunteen. Auttamiseen liittyy kuitenkin osin näkymätön valta-asetelma
ja paljon tiedostamatonta ihmismielen ainesta. Auttamiseen voi paeta omia
ongelmiaan, sen edessä on vaara uhrautua asettamalla asiakas tai läheinen itsensä
edelle, vaikka itsestä huolen pitäminen on sekä itsen, että asiakkaan etu. Auttajaksi
ryhtymällä ei voi ratkaista omia sisäisiä ristiriitojaan, paikata arvottomuuden
tunnettaan tai korvata omia vaille jäämisiään. Siksi teenkin heti alkuun ison
kysymyksen: kuinka paljon olet pohtinut sitä, mistä syistä sinä teet
auttamistyötä?
Tänä päivänä auttamistyön
kentällä on yhä enenevässä määrin siirrytty tasavertaiseen yhteistyösuhteeseen,
sillä toimivia auttamisen tapoja perinteisen psykologisen työn rinnalle on
tullut lisää. Auttamistyössä ollaan kuitenkin päivittäin ottamassa vastaan ja
jakamassa toisen ihmisen kokemuksia, tunteita, todistamassa kärsimystä,
menetyksistä kumpuavaa surua – ja joka hetki kokemassa myötätuntoa. Puhutaan
”kanssakulkijoista” ja tämänkaltaisen käsitteen käyttö hävittää erottavan
mielikuvan ”heistä” ja ”meistä”. Otteena on usein ratkaisu- ja
voimavarakeskeisyys, dialogisuus, positiivinen-, kognitiivinen- ja valmentava
psykologia, HOT-malli ja mindfulness-asenne. Käytän tässä tekstissä kuitenkin
auttaja-sanaa sen arvolatauksesta ja valta-asemasta huolimatta, sillä se on
vakiintunut monenlaisiin toimintaympäristöihin ja kuvaa tässä kontekstissa
parhaiten sitä, mistä on kysymys, kun toivon voivani valottaa miksi auttaja
tarvitsee myös apua.
Alkuun kerron sinulle tarinan omasta elämästäni.
Aloitin valmistumisen jälkeen
työskentelyn Traumaterapiakeskuksessa. Olin tehnyt graduni sekä käyttäytymistieteiden
yksikön, että lääketieteen laitoksen psykiatrian yksikön ohjauksessa nuorten
itsemurhista ja väitöskirja aiheesta oli aluillaan; päätin, että haluan kasvattaa
trauma- ja kriisityöhön liittyvää käytännön osaamistani ja kävin ilmoittamassa
aikeistani, vaikka paikkaa ei ollut auki. Ottivat minut töihin. Jos olisin
nuorena vastavalmistuneena tiennyt mihin olen ryhtymässä, en tiedä olisinko
mennyt. Ihminen kasvaa kuitenkin tehtäviensä myötäiseksi, jos hänen kykyihinsä
uskotaan, häntä tuetaan, kannustetaan ja ohjataan – mutta miten?
Olen ikuisesti kiitollinen noista
parikymmentä vuotta sitten alkaneista työelämän vuosista, jolloin sain itseäni
vanhemmilta traumapsykologian ja -terapian ammattilaisilta syvyyssukelluksen
ihmismielen syövereihin. Pääsin terapiakoulutuksen alkuun, sain perehtyä niin
kompleksiseen traumatisoitumiseen kuin dissosiaatiohäiriöihin, olla koordinoimassa ja kouluttamassa kriisityötä sekä olla mukana perustamassa Suomen ensimmäinen
nettiauttamiskanava. Nämä vuodet olivat ”The Korkeakoulu”, jossa koin
vuorotellen suunnatonta oppimisen iloa jaa intoa, huonommuuden tuskaa, onnistumista ja
riittämättömyyttä. Oma tyttäreni oli tuolloin pieni ja kotona jatkui perusarki
elämän ihmeiden edessä ja samaan aikaan näin ja koin työssäni kaikkia maailman
epäoikeudenmukaisia kauheuksia. Minut sysättiin tilanteisiin, joihin en olisi
muuten uskaltanut, mutta samalla otettiin koppi kietomalla huolenpidon
ilmapiiriin.
Tuolla kopilla oli monta nimeä: työnohjaus, ammatillinen ohjaus ja
case-ohjaus. Ja lisänä
ammatillisena ryhmäoppimisprosessina toteutettu
traumatyönohjaus ulkomaalaisten alan pioneerien kanssa. Noina vuosina sain
kasvaa ammatillisesti siten, että työnohjausta joistain näistä kolmesta
kategoriasta oli kerran viikossa ja aina oli ovi myös kysymyksille ja
ihmettelylle. Koskaan en joutunut jäämään yksin pohtimaan asiakkaiden
tilanteita, joista en löytänyt tolkkua tai tiennyt miten edetä. Työuraansa
aloittavalle tämä oli suuri siunaus, koska sain rinnakkain mahdollisuuden
oppia, kasvaa ja kehittyä sekä ammatillisesti, että ihmisenä. Sain säännöllisen
paikan tuulettaa tunteitani ja oppia työstämään omia vaikeita tunteitani
ihmiselämän tragedioiden edessä. Jatkuvasti pohdimme myös yhdessä omia
auttamisen lähtökohtia, motiiveja, tietoja ja taitoja – sekä kävimme läpi oman
elämämme kipupisteitä.
Näinä vuosina työskentelin
ihmisten kanssa, jotka olivat kohdanneet suuria menetyksiä, katastrofeja,
perheväkivaltaa, seksuaalista hyväksikäyttöä, raiskauksia, itsemurhia ja vainoa,
ja nämä kokemukset olivat horjuttaneet heidän kykyään selviytyä normiarjesta. Kun
siirryin Traumaterapiakeskuksesta perheneuvolaan ja sieltä lastensuojelun eri
yksiköihin töihin, varsinaisen terapeuttisen työn sijaan fokus siirtyi
akuuttiin auttamiseen ja kriisitilanteiden keskelle menemiseen – etenkin työrupeamallani
poliisilaitoksella. Olen seisonut luotiliiveissä lähellä pyssyn piippua, hakenut
pieniä lapsia turvaan väkivaltatilanteista, neuvotellut sillan kaiteella
itsemurhaa suunnittelevan kanssa, hakenut kannabiskasveja kerrostalohuoneistoista,
palaveerannut AA:ssa kymmenettä kertaa repsahtaneen perheenisän kanssa, juossut
junaradalla nuoren perässä, istunut oikeudessa ja usein myös nähnyt kuinka
positiiviset asiat lähtevät liikkeelle ja ihmiset saavat apua. Näissä paikoissa
työnohjaus jatkui, muttei aivan samanlaisena. Toki työkin oli erilaista;
Traumaterapiakeskuksessa fokus oli auttamisen lisäksi kouluttautumisessa, mutta
jälkimmäisissä tahoissa enemmän perustyön hallitsemissa ja sen herättämien
tunteiden kanssa selviytymisessä.
Kun olin tehnyt tämän kymmenen
vuoden SoTe –kierroksen, kasvoi halu katsoa maailmaa syvyyspsykologian lisäksi
ratkaisukeskeisyyden ja modernimman psykologian näkökulmasta – ja jatkoin
opiskelua, mikä lopulta johti yrittäjyyteen psykologisen valmennuksen parissa
niin asiakastyön, kouluttamisen kuin valmentamisen rooleista käsin. Yrittäjäksi
ryhtyessäni oli päivän selvää, että oman ammatillisen ohjauksen järjestäminen
on elintärkeää ja sen puolesta olen puhunut monenlaisissa yhteyksissä. Sen
lisäksi, että se on auttamistyöläisen henkireikä, se on myös ihmisenä ja
ammattilaisena kasvamisen ja työn laadun tae.
Auttaja tekee työtä koko persoonallaan
”Myötätuntoiset ihmiset ovat elämäntaiteen
neroja, tärkeämpiä ihmiskunnan arvokkuudelle, turvallisuudelle ja ilolle kuin
tieteentekijät”. Albert Einstein.
Saatat ehkä ihmetellä mikä yhteys
omalla kohtuullisen raskaalla työhistoriallani ja siihen liittyneellä monimuotoisella
työhön liittyvällä ohjauksella on auttamistyöhön ylipäätään – tai tähän koronahetkeen.
Vastaus on moninainen. Aluksi on tärkeää tiedostaa, että auttamistyön yksi
tärkeimmistä elementeistä ihmismieleen liittyvän tiedon lisäksi on oma
persoona. Auttamistyössä varsinaisesta substanssialasta riippumatta työtä
tehdään koko persoonalla ja varsin korkealle arvostettu piirre persoonassa on
empatiakyky ja myötätunto. Se, että laittaa päivä toisensa jälkeen itsensä sekä
alttiiksi, että kaiken osaamisensa likoon kohdatessaan erilaista kärsimystä,
vaikuttaa väistämättä sekä omaan maailmankatsomukseen, että sietokykyyn. Vaatii
erityistä ammattitaitoa, psykologista termiä käyttäen, etäännyttää itsensä
siitä inhimillisestä hädästä ja epätietoisuudesta, jota nyt on kaikkialla,
voidakseen olla yhtä aikaa empaattinen ja myötätuntoinen, säilyttää toivo ja
samalla pysyä ammatillisella tasolla kuormittumatta liikaa.
Toiseksi korona-tilanne on
erityinen syystä, että auttajakin elää poikkeusoloissa. Ilma on sakeanaan tunteita, jotka ovat
yhteisiä niin auttajalle kuin autettavalle, vaikka elämäntilanteet ovat
erilaiset. Näin ollen ei voida välttyä siltä tosiasialta, että tässä hetkessä
työskennellessään auttaja joutuu kuulemaan ja kokemaan tapahtumia, joilta
kukaan ei ole turvassa – ei edes auttaja itse, eivätkä hänen läheisensä, mikä
usein on suoja hänen omalle toimintakyvylleen. Ennen kyseessä ollut yhden
yksilön kriisi on muuttanut mittakaavaa; edelleen asiakas voi olla yksittäinen
ihminen, mutta hän on osa suurta yhteistä kriisiä. Kriisi ja siihen liittyvät
rajoitteet koettelevat kaikkia ja työ ja toimeentulo voivat olla vaakalaudalla
molemmilla. Tunteet ja mahdollinen kuoleman pelko ovat yhteisiä, mutta yhteinen
keskustelun aihe ne eivät voi ensisijaisesti olla.
Kolmanneksi auttaja joutuu tässä
tilanteessa kohtaamaan myös syviä itseen ja omaan elämään liittyviä kysymyksiä
ja katsomaan omaa haavoittuvuuttaan silmästä silmään. Osaanko, pystynkö,
riitänkö? Aiemmat elämässä kohdatut tapahtumat saattavat nousta rytinällä
pintaan – se on inhimillistä. Voit lukea aiemmin kirjoittamani tekstin kehon ja
mielen toiminnasta kriisitilanteessa täältä: https://katjavainikainen.blogspot.com/2020/04/ymmarra-itseasi-mielen-ja-kehon.html
Samalla saattaa oma maailmankatsomus ja elämänfilosofia joutua koetukselle,
sillä epäoikeudenmukaisuus, epätasa-arvoisuus ja ihmisten kyvyttömyys tai
avuttomuus hallita asioita ovat vaikeita teemoja. Kukaan ei tiedä
kriisitilanteen loppumisen ajankohtaa, eikä voi tarkasti ennustaa tulevaa; nämä
molemmat helpottaisivat sekä auttajan, että autettavan sietokykyä. Ydinkysymys auttajalle
lienee miten kyetä säilyttämään riittävä toivon sisältämä kuva elämästä,
maailmasta ja tulevaisuudesta, jotta voi säilyttää uupumatta työkykynsä.
Auttaminen korona-kriisin
keskellä
Psykologiseen-,
valmennukselliseen tai ohjaamiseen liittyvän auttamistyön ammattietiikkaan
kuuluu oman elämän läpikäyminen erilaisten terapia- tai coaching-prosessien
kautta. Laadukkaaseen koulutukseen sisältyy auttamisen eettisyyteen liittyvää
koulutussisältöä, kuten elämänjanatyöskentelyä oman historian kanssa, ajatus-,
tunne- ja toimintaketjujen ymmärtämistä, uskomusten muokkaamista, kiintymyssuhdeteoriaa,
puolustusmekanismien ymmärtämistä, kriisin vaiheiden tuntemista ja ennen
kaikkea oman auttamiseen liittyvän motivaation pohdintaa. Siksi uskon, että
auttamistyö on koulutettujen ammattilaisten käsissä juuri sitä, mitä tähän
hetkeen ja kriisin jälkeiseen aikaan tarvitaankin.
Korona-kriisin keskellä kävi
kuitenkin niin, että kahdessa viikossa netti täyttyi uusista
auttamispalveluista. Pontimena saattoi olla vilpittömän oman osaamisen
tuotteistaminen avuksi kansalaisille, joiden omat voimat eivät riitä tai jotka
tarvitsevat erilaisia taitoja pitääkseen yllä toimintakykyään. Yhtä lailla
pontimena saattoi olla aukko kukkaron pohjalla, kun virus vei työt ja jotain
piti äkkiä keksiä. Osa palveluista on suunnattu ns. terveille ihmisille
elämäntaitojen vahvistamiseen, osa kosiskelee ammattilaisia kehittämään itseään
ja omaa osaamistaan muuttuneessa tilanteessa; osa ohjeistaa ammattilaisia
viemään äkkiä palvelut verkkoon, osa pyrkii vahvistamaan stressin hallintaa,
auttaa liikkumaan ja syömään terveellisesti. Mutta missä on puhe auttajan
auttamisesta, jotta vältyttäisiin myötätuntouupumukselta sekä tänä keväänä,
että myöhemmin, kun koronatilanteen tuhoja paikataan? Ikävä fakta tuntuu olevan
se, että talous sanelee ehdot ohjauspalvelujen ostamiselle ja etätyöstä
kuormittunut ihmismieli ei jaksa enää haluta tukea itselleen etänä. Sydämestäni
toivoisin, ettei auttaja valuttaisi omaa voimaansa pois, vaan pitäisi kiinni
oikeuksistaan ja jaksamisestaan kaiken keskellä. Viisas, itsensä tunteva
ihminen ei yritä selviytyä yksin.
Vahvista mielen sisäistä toimintakykyä
Mielensisäinen toimintakyky
koostuu kolmesta tekijästä: kyky pitää
yllä positiivista minäkuvaa, kyky käsitellä
voimakkaita tunteita ja kyky ylläpitää
sisäistä tunnetta yhteydestä muihin. Nämä tekijät vaikuttavat yhdessä
siihen, kuinka hyvin auttamistyötä tekevä kykenee ymmärtämään ja integroimaan
omat kokemuksensa ja tunteensa muuhun oloonsa sekä pitämään omat auttamisen
rajansa vahvoina. Näiden avulla hän voi myös tarvittaessa rauhoittaa itseään ja
ylläpitää sisäistä tyyneyttä vaikeidenkin asioiden yhteydessä.
Psykologiliitto ja muutamat
terapiatyötä tekevät julkisuuden henkilöt ovat pyrkineet tuomaan mielen
sisäisen toimintakyvyn kannalta esiin
sitä, kuinka tärkeää oma työhön liittyvä ohjaus ja riman alentaminen tässä
tilanteessa ovat. Koulutus ei takaa auttajan jaksamista kentällä, eikä vankka
ammattilaisuus automaattisesti tarkoita vahvaa suojaa myötätuntouupumiselta. Käytäntö on erilaista, mitä voi oppikirjoista lukea. Riman
alentaminen ei saisi tuottaa syyllisyyttä, eikä viedä avun antamisen arvoa. Kun
on kouluttautunut alalle, uskoo vilpittömästi voivansa auttaa, mutta kun huomaa,
ettei olosuhteiden pakosta pystykään, syntyy ristiriitaista tunneperäistä
stressiä. Sitä voi olla vaikeaa
tunnistaa, sillä tunneperäinen stressi voi oireilla myös kehollisesti ilman
suoraa yhteyttä mieleen. Positiivisen minäkuvan kannalta on oleellista pohtia miten
kestää vaikeiden teemojen äärellä kyynistymättä liikaa ja säilyttää idealismi,
elämän tarkoitus ja toiveikkuus? Miten olla huolestumatta ja syyllistymättä
tunnistaen omat auttamisen rajat ja pitäytyä tekemässä vain sitä, mitä osaa?
Miten vahvistaa ajatusta siitä, että kaikki maailman murheet eivät ratkea omissa
käsissä, mutta tuntea silti voivansa kannatella, luoda toivoa ja vahvistaa
ihmisen omaa toimijuutta? Ja samalla omaansa.
Kyky käsitellä voimakkaita tunteita joutuu puntariin ja vaikuttaa
melko suoraan kykyyn ylläpitää sisäistä
tunnetta yhteydestä muihin. Tietyt psykologiset perustarpeet kuten
turvallisuus, luottamus, itseilmaisu, elämänhallinnan tunne ja läheisyys ovat
erityisen alttiita häiriintymään vaikeissa kriisitilanteissa. Selviytyäkseen
niistä, saattaa välttämiskäyttäytyminen ja ennakoiva pako houkutella enemmän kuin
tunteiden avoin käsittely, sillä tunteiden äärelle on pysähdyttävä. Vasta
pysähtyminen tuo selkeyttä, jonka avulla voi vallitsevan tilanteen nähdä
selkeämmin ja piirtää rajansa paremmin.
Kun kohtaa inhimillistä hätää ja
kärsimystä, maailmankuva saattaa muuttua niin, että auttamistyötä tekevä eristäytyy
ja ottaa etäisyyttä ystäviin ja läheisiin. Hän saattaa kokea, etteivät muut voi
ymmärtää millaisessa maailmassa hän elää ja mitä kohtaa. Samalla tavalliset,
normaalisti hyvää oloa tuottavat asiat menettävät merkityksensä ja hän saattaa
uppoutua työhönsä antaen sille kaikkensa oman elämänsä kustannuksella. Muistan
joskus, kuinka töissä pidettiin myötätuntouupumuksen konkreettisena merkkinä
sitä, että työntekijä alkaa muistuttaa asiakasta niin fyysisesti kuin
henkisesti. Hän lakkaa pitämästä huolta itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan,
passivoituu ja kyynistyy, mikä näkyy myös ulospäin. Usein alkoholin käyttö
lisääntyy, mistä on tutkimusnäyttöä myös siltä osin, että se jatkuu helposti
akuutimman tilanteen mentyä ohi. Kyky erottaa oma maailma autettavan maailmasta
hämärtyy ja omat rajat alkavat vuotaa. Silloin auttajan elämä täyttyy
autettavan elämällä ja oma elämä siirtyy alisteiseksi.
Jokaisen auttamistyötä tekevän on
olennaisen tärkeää tiedostaa ja käsitellä omia stressitekijöitä, tutustua omaan resilienssiinsä ja suojata oma
jaksamisensa. Mikäli näihin ei kiinnitetä riittävästi huomiota, vaikutukset
näkyvät ensin omassa olossa, sitten työkyvyssä ja heijastuvat lopulta niin
asiakkaaseen kuin lähipiiriin. Tutkimusten mukaan voimistuneet reaktiot voivat
näkyä masennuksena, epätoivona, kyynisyytenä, eristäytymisenä sekä fyysisinä ja
psyykkisinä oireina.
Korona-eristys
vaikuttaa juurikin siihen, että auttaja ei välttämättä pysty työn ulkopuolella
tyydyttämään riittävästi omia emotionaalisia ja psykologisia perustarpeitaan,
jolloin vaarana on, että niistä saattaa auttamistilanteessa tulla määräävämpiä
tekijöitä kuin asiakkaan tarpeista. Tämä saattaa näkyä esim. kyvyttömyytenä
pitää kiinni ammatillisesti tärkeistä käytännöistä, rakenteista ja rajoista.
Työn suunnittelu ja ryhmätyöskentely alkavat tuntua vaikeilta, sillä tunne turvassa olemisesta saattaa olla kiinnittyneenä yksin olemiseen ja yksin työskentelyyn. Yksin työskennellessä sooloiluun on esim. pari- tai ryhmätyöskentelyä enemmän tilaa ja se vaatii vähemmän joustavuutta mieleltä. Viimeinen hälytysmerkki on se, että aiemmat
työn tekemistä ja jaksamista varten luodut tavat kaikkoavat ja auttaja luopuu
merkityksettömänä juuri siitä, mistä hänen pitäisi kynsin hampain pitää kiinni
– omasta ammatillisesta ohjauksesta, omasta hetkestä tulla nähdyksi, kuulluksi
ja autetuksi.
Miksi ammatillista ohjausta, työnohjausta tai case-ohjausta?
Jokaisen auttamisalalle ryhtyvän
tulisi huolehtia omasta hyvinvoinnista ja palvelun laadusta. Auttajana
toimiminen edellyttää myös oman osaamisen, jaksamisen ja kehittämisen
seuraamista ja sen myötä omaan työhön liittyvän ohjauksen järjestämistä. Tutkimuksista
tiedämme kuitenkin sen, että ryhmänä auttajat ovat usein vastahakoisia
huomaamaan omia tarpeitaan ennen kuin ne ovat laadultaan niin voimakkaita, että
ainoalta vaihtoehdolta näyttää työn vaihtaminen johonkin muuhun. Itse olen
nähnyt tätä käytännössä. Esimerkkinä aloitteleva Coach, joka ei ole nähnyt
tarvetta ohjaukselle ja tulee hyvinkin pian tilanteeseen, jossa oma osaaminen
joutuu puntariin, rajat vuotavat ja tulee tunne, ettei ole kykeneväinen alalle.
Oma ammatillinen identiteetti häviää osaamattomuuden tunteen alle, vaikka kyse
on vain hetkellisestä itsensä ja rajojensa hukkaamisesta taakan alle ja usein
myös fokuksen katoamista suhteessa perustehtävään. Kokonaistilanteen
hahmottaminen, omien vaikeiden tunteiden työstäminen ja normalisoiminen sekä
ulkopuolinen ammatillinen näkemys ko. tilanteessa antaa usein nopean avun
tilanteeseen. Coachien ammatillisesta ohjauksesta ja sen muodoista olen
kirjoittanut aiemmin ja artikkelin voit lukea täältä: https://katjavainikainen.blogspot.com/2019/11/coachien-ammatillinen-ohjaus-osaamisen.html
Kuten aiemmin sanottu, korona-kriisi
on tilanteena auttajalle haasteellinen, koska tilanne myötäilee sekä
auttajalla, että asiakkaalla samoja kriisin vaiheita läpikäyden. Shokki- ja
reaktiovaiheen mentyä tätä hetkeä kuvastaa akuutin selviytymisen vaihe, jolloin
ihminen siirtää omia tunteitaan syrjään selviytyäkseen. Avun tarve tässä
hetkessä on suurta, mutta se saattaa piiloutua ja ketjuuntua; työntekijä etsii
nyt tukea ja turvaa esimieheltään ja lapsi opettajaltaan ja vanhemmiltaan.
Heitä auttamalla tuodaan selkeyttä, rauhaa ja toivoa isossa mittakaavassa. Ihmismielen-
ja kriisityön ammattilaisena sekä näissä edellä kuvatuissa paikoissa
työskennelleenä tiedän kokemuksesta, että pahin tilanne on vasta edessäpäin,
kun eristys on purettu ja kaikki kotiovien sisällä tapahtunut tai tapahtumatta
jäänyt kohtaa päivänvalon. Akuutin tilanteen mentyä ihminen uskaltautuu puimaan
mitä tapahtui, miltä tuntuu ja miten pitkälle vaikutukset tulevat muokkaamaan
omaa arkea, tottumuksia ja käyttäytymistä.
Jokainen ikäluokka tarvitsee
tukea oman elämänsä jälleenrakentamiseen, sosiaalisten suhteidensa
elvyttämiseen
ja uudelleen luomiseen, arjen vakauttamiseen, oppimiseen, talouden haasteisiin,
työn etsimiseen ja kuka mihinkin. Silloin meitä kaikkia auttamisen kentällä
olevia tarvitaan. Jos auttaja hukkaa voimavaransa tähän kevääseen ja kesään, olemme
pulassa syksyllä ja seuraavina vuosina. Kuten ehkä huomaat, lasken
auttajien joukkoon ammattiauttajien lisäksi myös opettajat, esimiehet ja
johtajat. Kaikki – myös vanhemmat - ansaitsevat apua oikea-aikaisesti, jotta
tunnekuorma ei pääse purkamattomana lisäämään kehon ja mielen stressiä, mikä
pitkittyessään johtaa uupumiseen. Uupumisen seuraukset ja talousvaikutukset
ovat kauaskantoisemmat ja mittavammat kuin avun hankkimiseen käytetyt resurssit. Niin ihmisen henkilökohtaisessa kuin työelämässä. Aina on kuitenkin toivoa ja kasvun mahdollisuus - myös jälkikäteen.
Pidä siis huolta itsestäsi,
arvosta hyvinvointiasi ja hanki itsellesi sopivaa ohjausta jo tähän hetkeen –
siihen panostetut rahat tulevat takaisin korkojen kera sekä sinulle itsellesi,
että työnantajallesi tai yritystoiminnallesi. Ohjaaja
on juuri sinua varten tarjoten
· oman henkilökohtaisen tilan, jossa ei ole
vaatimuksia
· apua kokonaistilanteen hahmottamiseen
· aikaa vaikeiden tunteiden käsittelyyn TAI
· velvoitteista vapaata aikaa, jolloin ei tarvitse
uusiutua tai virkistyä, se syntyy sivutuotteena
· tilaa omien tarpeiden kuuntelulle ja niiden
hyväksi toimimiselle
· aikaa parasympaattiselle palautumiselle esim.
mielikuva- ja rentoutustyöskentelyn avulla
· aikaa pysähtyä ja vahvistaa omaa läsnäolon
taitoa, millä on suora yhteys voimavaroihin
· ammatillista puhetta murehtimisen sijaan
· reflektoivan näkökulman joko sinun tai
asiakkaasi tilanteeseen
· psykoedukaatiota
Myös minä olen sinua varten. Lisää
minusta ja työskentelytavoistani löydät täältä: https://katjavainikainen.blogspot.com/p/katja.html
ja voit ottaa yhteyttä minuun sähköpostitse: valmennusseveliina@gmail.com ja
jättää soittopyynnön. Tilanteesi kartoitukseen liittyvä puhelinkeskustelu on
maksuton.
<3:lla Katja
Lisäksi suosittelen omalla kasvun matkallani tärkeitä auttajia:
Päivi Elovaara: Unelmapuu. Hänen coaching- ja koulutuspalveluitaan
löydät täältä: http://www.unelmapuu.fi/
Merja Hakola: Tarinan taika. Hänen työnohjaus-, koulutus- ja
lyhytterapiapalveluistaan löydät tietoa täältä: https://www.tarinantaika.fi/#
Paula Kähkönen: Valmennustalo Tempo. Hänen työnohjaus-,
työyhteisösovittelu- ja koulutus- ja valmennuspalveluistaan tietoa löydät
täältä: https://www.valmennustalotempo.fi/
Kati Parkkinen: Naturally Yours. Hänen väitöstutkimukseensa
perustuvia valmennuksiaan, apua kehityskeskusteluihin ja henkilökohtaiseen
luovaan työskentelyyn löydät täältä: https://www.naturallygreenmoney.fi/
Ammatilliseen täydennyskoulutukseen,
joissa toimin kouluttajana, suosittelen tutustumaan täältä:
Kommentit
Lähetä kommentti