Mielikuvat ja rentoutuminen urheilijan psyykkisessä valmentautumisessa
Opettele rentoutumaan ja vahvista myönteisiä tunnetiloja ankkuroimalla niitä kehoosi ja toimintoihisi.
Psyykkisen urheiluvalmennuksen
oppeja sovelletaan nykyään hyvin moniin asioihin, kuten coachingiin, esimies-
ja johtamisvalmennuksiin, elämäntapamuutoksiin ja hyvän elämän tavoitteluun. Psykologista
tietoa on olemassa ja sen osaavia soveltajiakin tarjolla, mutta olen huomannut,
että pohjoissuomalaisessa urheiluvalmennuksessa psyykkisen puolen harjoitteiden
käyttäminen on kuitenkin vielä puutteellista, etenkin joukkueurheilussa. Myös
käsitteitä mentaalivalmennus ja psyykkinen valmennus käytetään sekaisin. Lyhyesti
todeten mentaalivalmennuksella tarkoitetaan ajatusvoiman, mielikuvaharjoittelun
ja rentoutumisen hyödyntämistä osana valmentautumista ja psyykkinen valmennus
puolestaan pitää sisällään - ja vaatii tarjoajalta - edellä mainitun lisäksi
psykologista osaamista ihmismielen laajemman toiminnan, kuten persoonallisuuden
rakentumisen, temperamentin, defenssien ja ihmisen kasvuhistorian vaikutusten
osalta.
Psyykkisen valmennuksen vähäinen
hyödyntäminen lienee johtuu siitä, että mielen taitoja ei osata yhdistää
suoriutumiseen eikä psyykkisen valmennuspolun tärkeyttä junioriajoista lähtien
ole tunnistettu tai tunnustettu, eikä seuratasolla useinkaan ole varaa panostaa
siihen kuin satunnaisesti, jos ollenkaan. Kehonhuollon tärkeys on kuitenkin jo
havaittu ja painopiste on selkeästi muuttumassa psyykkisen puolen merkitystä korostamaan.
Jos valmentajat arvottavat toiminnan merkitykselliseksi ja ottavat sen osaksi
valmennuspolkua, siitä syntyy yhtä luonnollinen osa valmentautumista kuin
kehonhuollonkin osalta on käynyt. Merkityksensä on myös sillä, että psyykkinen
valmentaja tulee tutuksi ja löytää paikkansa osana valmennustiimiä, jolloin
häneen osataan tukeutua matalalla kynnyksellä ja oikeassa vaiheessa. Tässä
kohtaa olen iloinen, että saan olla viemässä psyykkisen valmennuksen merkitystä
eteenpäin ja antamassa omalta osaltani panoksen urheilijan mielen taitojen kehittymiseen.
Onnistunut ja korkeatasoinen
urheilusuoritus perustuu fyysisen ja psyykkisen olemuksen, taidon ja tahdon
tasapainoon ja niiden suotuisaan yhteisvaikutukseen. Siksi molempia osa-alueita
on harjoitettava suunnitelmallisesti. Kilpaurheilijalla kehon viisaudessa on
opittua motoriikkaa, taitoja ja lihasten saumatonta yhteistyötä, mielen alitajuista
luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja opittuja mielikuvamalleja. Mieli voi kuitenkin
asettua esteeksi kehon viisauden hyödyntämiseen. Voidakseen todella yltää parhaimpaansa,
urheilijan täytyy ymmärtää itseään ja kykyjään ja päättää, mitä haluaa saavuttaa
ja asettaa oma päämääränsä. Kun päämäärä on selvillä ja siitä on johdettu konkreettinen
tavoite, jonka mieli on hyväksynyt, se alkaa ohjata havaitsemista, ajattelua ja
muistamista, koska sekä fyysinen että psyykkinen energia toimintoineen virtaa
huomion suuntaan. Tärkeää on osata erottaa toisistaan myös oppimistavoite ja
suoritustavoite. Tästä näkökulmasta valmentajan tulee ennen kaikkea tietää,
mitkä tekijät säätelevät ihmisen käyttäytymistä, miten ihminen oppii ja miten
mieli ja keho toimivat stressitilanteessa.
Merkittävää on myös tietää mitä
mahdollisuuksia urheilijalla on itsesäätelykyvyn lisäämiseen eli kykyyn
säädellä hermojärjestelmän yliärsytysoireita niin kilpailutilanteissa, tunnemyrskyissä,
motivaation puutteessa kuin ylirasituksessa. Psyykkisen valmennuksen yksi
tärkeimpiä tehtäviä onkin ohjata urheilijaa tunnistamaan
ajatusvoiman merkitys ja opettaa häntä tietoisesti käyttämään sitä hyväkseen,
jotta hän saa pohjan käsitellä ja säädellä tunteitaan. Kyseessä
on mm. ajatteluun, asenteisiin, uskomuksiin, sisäiseen puheeseen ja jännityksen
ja epävarmuudentunteisiin liittyvä oppimisprosessi, joka on usein kohtuullisen
pitkä. Usein suurin kompastuskivi on jännittämisen kohdalla, kun urheilija
miettii, miksi ihmeessä kilpailujännitys sabotoi hänen arkensa pitkälläkin
aikavälillä ja tekee elämästä jopa sietämätöntä. Hänellä saattaa olla viimeisenä
oljenkortenaan paniikin varalle pakofantasia, jonka avulla hän pyrkii selättämään
pahimman tuskan – voin jättää leikin kesken - joka samaan aikaan laittaa hänet
miettimään miksi ihmeessä hän asettaa itsensä tähän kammottavaan
kilpailutilanteeseen kerta toisensa jälkeen?
Käytä myönteistä ajatusvoimaasi
Mentaalivalmennus perustuu mielen
hallintaan ja halutun lopputuloksen kuvittelemiseen. Avainasemassa on ajattelu
laajassa merkityksessään. Laajassa merkityksessä sillä tarkoitetaan sen kaltaisia
aivotoimintoja, jotka liittyvät läheisesti muistiin, mielikuviin ja
mielikuvitukseen. Aivojen toiminta liittyy myös näköaistiin ja elämme
näkömielteiden maailmassa. Kaikki muistot tallentuvat meihin kuvina ja ne myös
muistetaan kuvina, mutta muisti ei ole mikään järjestäytynyt dokumenttien
arkisto. Myös ajattelu ja järkeily on aina kuvallista. Näin ollen käsitteet
mielikuva ja mielikuvitus kertovat siitä, että käsittelemme asioita aivoissamme
eräänlaisina kuvina ja mielemme ohjaa sitä, mitä muistin syövereistä otamme
tietoisuuteemme. Mielikuvat ja mielikuvitus on aina vahvempi
kuin tahto.
Kaikki mitä teemme johtuu siitä,
että aivoistamme - ajatuksistamme, on tullut lihakseen käsky. Käskyt voivat
olla positiivisia tai negatiivisia tai molempia yhtä aikaa. Negatiiviset
ajatukset ovat konkreettisia viestejä lihaksille, jotka alkavat toimia
vastentahtoisesti ja saavat elimistömme voimaan huonosti. Kyse ei ole pelkästään
ajattelun ja lihasten yhteydestä, vaan ajatuksemme ja mielikuvamme vaikuttavat
samalla tavalla kaikkiin kehomme tapahtumiin.
Samasta ilmiöstä on kysymys, kun
urheilija ei paineiden alla pysty parhaaseen suoritukseen, vaikka kuinka
yrittää. Epäonnistumisen pelko, epävarmuus tai esimerkiksi ulkoisesta
motivaatiosta seuraava onnistumisen pakko ovat kaikki negatiivisia tunteita,
jotka aiheuttavat lihaksiin suoritusta haittaavaa jännitystä. Kun lihas on
jännittynyt, on myös mieli jännittynyt ja useimmiten keskittymiskyvytön.
Negatiiviset ajatukset voivat
liittyä omiin asenteisiin, uskomuksiin itsestä, aikaisempiin epäonnistumisiin
tai tulevaisuuden uhkakuviin. Ensimmäinen askel kohti mielen hallintaa on
keskittyminen läsnä olevaan hetkeen. Läsnäolon taidon kehittyminen vahvistaa
neljää metakognitiivista taitoa, jotka ovat oleellisia myös jännityksen ja
epävarmuudentunteiden hallinnassa: taitoa nähdä, että mieli ei ole siellä,
missä haluaisi sen olevan, taitoa irrottaa se sieltä ja viedä se sinne missä
tahtoo sen olevan ja lopuksi taitoa pitää se halutussa ”kohteessa”. Onnistuneen
lopputuloksen kannalta on näin ollen ensiarvoisen
tärkeää ajatella, mitä tekee; ja tehdä, mitä ajattelee, jotta sekä
menneisyyteen että tulevaisuuteen liittyvä negatiivisuus voi kadota.
Siten myös työskentely vapautuu.
Avainidea on olla tässä ja nyt.
Aivot kontrolloivat sisäisiä ja ulkoisia toimintojamme
Ihmisen toiminta jakautuu
sisäiseen ja ulkoiseen toimintaan aivojen kontrolloidessa näitä molempia. Ulkoisesta
toiminnasta hyvä esimerkki on taitojen oppiminen, joka tapahtuu järkevässä,
analyyttisessa ja kannustavassa aivoenergiassa. Sisäistä toimintaa ovat
puolestaan keskittyminen ja rentoutuminen. Rentoutuneessa tilassa aivojen
sähköinen taajuus laskee ns. alfa-tasolle, joka tekee meistä luovempia,
nopeammin oppivia ja ongelmia ratkovia sekä selkeämmin ajattelevia. Samalla
aivojen yhteistoiminta tehostuu, eli ulkoinen (tiedollinen) ja sisäinen (tunnepuoli)
kohtaavat. Aivoenergeettisesti puhutaan "flow-tilasta", jossa aivot
huolehtivat automaattisista, luovista, mielikuviin voimakkaasti eläytyvistä ja
rennoista suorituksista.
Jotta kilpailutilanteessa
saavutettaisiin flow-tila, tulee urheilijan olla juuri hänelle ominaisessa,
optimaalisessa mielentilassa, joka johtaa keskittyneeseen suoritukseen. Tähän
tilaan pääsemiseksi, jota voidaan kutsua mielen ja kehon paritanssiksi, on
kyettävä rauhoittamaan mieli liiallisesta
pään sisäisestä ja kehollisesta jännityksestä eli opetella rentoutumaan. Olla
tässä ja nyt, läsnä itselleen. Lisäksi on tunnistettava itselle sopiva
suoritusta edistävä jännitystaso. Tilanteeseen liittyy selvä ristiriita, sillä
onnistuneessa suorituksessa ovat yhtä aikaa läsnä sekä rentoutuminen että
riittävä stressitaso. Keho tarvitsee omaa piristettään adrenaliinia, joka lisää
voimaa ja valppautta, mutta samaan aikaan se kaipaa kipeästi rentoa fiilistä.
Kun tavoite on kirkkaana mielessä ja mielikuva selkeä siitä, kuinka haluaa
suoriutua ja lisäksi treeneistä saatu palaute realistinen sen suhteen mikä on
mahdollista, voi keskittyminen kisasuoritukseen olla paras mahdollinen. On
tärkeää jälleen tiedostaa, että energia kulkee huomion suuntaan.
Opettele rentoutumaan
Rentoutumisen harjoittelu on
olennaista, koska rentoutuneessa tilassa voidaan aktivoida koko ajatusvoima eli
mielikuvitus ja mielikuvat voimakkaaseen käyttöön. Urheilijan on menestyksensä
kannalta oleellista harjoittaa kehoaan ja mieltään käsittelemään
stressitilanteiden tuottamaa adrenaliinia. Tämä onnistuu sekä rentoutumalla
että valjastamalla adrenaliini kehon palvelukseen parantamaan suoritusta.
Läsnäoleva kehon ja mielen rentoutumistila aktivoi parasympaattista hermostoa, joka lisää mm. serotoniinin tuotantoa. Tietoinen
hidastaminen tunnekuohutilanteessa vaikeiden tunteiden kanssa aktivoi
etuotsalohkon säätelyjärjestelmän toimintaa ja vähentää pelkokeskus amygdalan
aktiivisuutta. Rentoutuessa fyysisestä ja psyykkisestä stressistä aiheutunut
lihasjännitys alenee tai häviää kokonaan. Samalla tasapainottuminen, solutason korjaaminen
ja immuunipuolustus vahvistuu sekä aivojen pelkoon sitoutuneet hermokytkennät
muuttuvat. Kun aivojen uhasta ja pelosta vastaavat alueet rauhoittuvat, aivot
kykenevät muuttamaan käskytystään kehoon niin, että sillä on mahdollisuus rauhoittua.
Kun
urheilija rentoutuneessa tilassa kuvittelee stressaavaa kilpailutilannetta ja
opettelee hallitsemaan sitä, hänen suhtautumisensa ja reaktionsa aidoissa
tilanteissa on hallitumpaa sekä vakaampaa. Rentoutusharjoittelun
avulla voidaan oppia ankkuroimaan mielen rauhoittuminen esim. uloshengitykseen
tai mielikuviin. Keskittymällä hengittämään rauhallisesti, ahdistus hälvenee
itsestään ja mieli rauhoittuu. Kun urheilija on opetellut rentouttamaan itsensä
kilpailutilanteessa mielikuvaharjoitusten avulla, hän kykenee samaisessa
tilanteessa myös kuvittelemaan adrenaliinin tulvahduksen itseluottamuksensa
tueksi. Tilanne ei riistäydy käsistä, kun hengitykseen ankkuroitu rentoutuminen
painaa liiallisen jännityksen alas – ja myönteinen hallinnantunne kasvaa ja
optimoi suorituksen.
Mentaalisessa
urheiluvalmennuksessa positiivisten, tavoitteiden suuntaisten mielikuvien
viljelemisellä myönteisen tunnetilan saavuttamiseen on valtava merkitys. Jos
valmennettava ajattelee, että hän ei opi tai osaa, ei hän tule sitä oppimaankaan.
Jos hän puolestaan toimii ikään kuin tavoite olisi jo saavutettu, energiataso
ja myönteinen tunnetila nousevat. Hyvässä rentoutuneessa tilassa voidaan
vahvistaa mielikuvittelun tehoa yhdistämällä siihen haluttuja optimaalisia
tunnetiloja. Ne yhdistetään ns. tunnetilan laukaisijoiden (mielikuva, haju,
maku, tunne, musiikki) tai ankkureiden (hengitys, kosketus) avulla.
Yhdistämisen jälkeen ne laukaisevat halutun tunteen kilpailutilanteessa ja sitä
kautta mielikuvan oikeasta tavasta toimia.
Keskity oikeaan suoritukseen ja
unohda virheet
Aivoissa oleva ajatus tai
mielikuva toteutuu lihaksissa. Mielikuvaharjoittelun avulla vahvistetaan
liikkeen tai tilanteen hallitsemisen edellytyksiä. Harjoitus puolestaan on
aktiivinen ja energiaa kuluttava tapahtuma. Mielikuvaharjoittelun vaikutukset
on pystytty havaitsemaan neurofysiologisina reaktioina niissä hermoissa ja
lihaksissa, joita ajattelun avulla harjoitetaan.
Miten tässä ja nyt -periaatteen
mukaisesti halutun lopputuloksen kuvitteleminen tulisi tehdä? Lähtökohtaisesti
siten, että ajatellaan lopputulosta. Mielikuvaharjoittelussa urheilija suorittaa
ajatuksissaan kuvitellun liikkeen tai tilanteen, keskittyen sen oikeaan
tekniseen tai taiteelliseen suorittamiseen. Jos ajattelemme suorituksessa
olevaa vaikeutta tai sen ylittämistä, ajattelutapamme on negatiivinen, koska
ajatukset on sidottu esteeseen. Este ajatuksissa
on este toiminnassa!
Mitä tämä ajatuksissa oleva este
sitten psykologisesti tarkoittaa suorituksessa? Perimmiltään sitä, että esteeseen
liittyy usein pelkoa, mikä on negatiivinen tunne. Miten sitten olisi syytä
ajatella? Neuvo on kovin yksinkertainen: pitää keskittää ajatus vain
tekemiseen, haluttuun lopputulokseen; siihen kun tehtävä on onnistuneesti
suoritettu. Oikeiden, halutun lopputuloksen suuntaisten mielikuvien avulla
voidaan tasapainottaa tahdosta riippumattoman hermoston säätelemiä toimintoja
ja tunteita.
Suorituksessa, joka sisältää
esimerkiksi toimintasarjan, taitoa ei ensialkuun hallitse, vaan suoritus on
täynnä virheitä. Oppiminen voidaan nähdä prosessina, jossa toistojen kautta
karsitaan virheet yksi kerrallaan, kunnes suoritus on puhdas.
Mielenkiintoiseksi mentaalisen valmennuksen kannalta tilanteen tekee se, että
ollaan jatkuvasti tekemisissä virheiden kanssa. Kun yrittää opetella eroon virheestä,
ajattelee helposti virhettä, mikä johtaa edellä mainitun mukaisesti
virhesuoritukseen.
Mitä sitten pitäisi ajatella
päästäkseen virheestä eroon ja oppiakseen puhtaan suorituksen? Aivojen toiminnan
kannalta merkittävää on olla käyttämättä ei-sanaa mielikuvissaan, sillä aivot
eivät toimi kyllä tai ei periaatteella. Niille tärkeitä
ovat kaavat. Jos suoritukseen
liittyy suuntia, tärkeätä on ajatella lihakset menemään oikeaan suuntaan.
Luonnollisesti pitää myös tehdä niin kuin ajattelee ja samalla keskittyä läsnä
olevaan suoritukseen tekemisen suuntaisesti halutulla lopputuloksella. Näin
aivoissa ei ole estäviä ajatuksia, jotka vaikuttavat lihaksistoon ja toiminta
vapautuu.
Korostamisen arvoinen seikka on
lopputuloksen kannalta myös keskittyminen, joka liittyy vahvasti rentoutumiseen
ja tässä ja nyt -periaatteeseen. Ajatusten pitää olla täsmälleen siinä, mitä
kunakin hetkenä on tekemässä. Ajatellaan esimerkiksi liikerataa ja toteutetaan
se – ja nautitaan.
Negatiivinen ajattelu, kuten
esteen tai sisäisen tai ulkoisen vaikeuden ajatteleminen, merkitsee ajatusten
keskittämistä sellaiseen asiaan, joka ei ole toiminnan kanssa missään
tekemisissä. Toisin sanoen, jos ajatukset työskentelevät esteen parissa,
aivojen ”komentokeskuksen” näkymättömät johdot on yhdistetty väärään paikkaan
ja tuloksena on epäonnistuminen.
Opettele siis rentoutumaan,
vahvista myönteisiä tunnetiloja ankkuroimalla niitä kehoosi ja toimintoihisi,
ja ennen kaikkea ajattele oikeaa suoritusta. Kosketus on yksi nopeimmin
vaikuttavista lohdun ja tunnesäätelyn keinoista. Itseäänkin voi koskettaa
myötätuntoisesti ja hyväksyvästi vaikkapa kämmenselkään tai silittää
käsivarresta. Tunnesäätely opitaan mallista jo lapsuudessa. Sisäistettyä mallia
voi itse kuitenkin päivittää opettelemalla myötätuntoista suhtautumista itseen
etenkin hankalissa tilanteissa ja tunteissa.
Unohda virheet ja esteet ja anna palaa!
Kommentit
Lähetä kommentti